Draai voor klassieke weergave

Komt jouw hoofdpijn door stress? Zó kom je erachter!

Niets vervelender dan die bonkende of stekende pijn in je hoofd. Maar je kunt pas wat aan je hoofdpijn doen wanneer je weet wat de oorzaak is. Een veelvoorkomende oorzaak van hoofdpijn is stress. Hoe kom je erachter of dit bij jou ook het geval is?

Margriet.nl legt uit hoe je de verschillende soorten hoofdpijn kunt onderscheiden, én hoe je hoofdpijn door stress voorkomt en behandelt.

De vele oorzaken van hoofdpijn

Hoofdpijn is een kwaaltje dat vaak het symptoom is van een groter, onderliggend probleem. Er zijn eindeloos veel redenen waarom je hoofdpijn kunt hebben, wat het ook zo lastig maakt om te ontdekken waar de pijn bij jou vandaan komt. Je kunt dit het beste doen door andere mogelijke oorzaken uit te sluiten, maar ook door de soort pijn die je voelt te leren herkennen.

Hoofdpijn en stress

Een veelvoorkomende oorzaak van hoofdpijn is stress. Wanneer je stress hebt, komt het stresshormoon cortisol vrij in je lichaam. Dit hormoon zorgt voor allerlei reacties in je lichaam. Je spieren spannen zich aan, je kunt je minder goed concentreren, slaapt minder goed, en krijgt hoofdpijn. Deze hoofdpijn kan ook vaak het gevolg zijn van de spanning die op je nek en schouders staat. Je spieren raken dan overbelast, wat hoofdpijn geeft.

Oorzaken uitsluiten

Als je wilt weten of stress de oorzaak is van jouw hoofdpijn, is het dus belangrijk om eerst uit te sluiten of de klacht niet het gevolg is van bijvoorbeeld uitdroging, een verkoudheid, een griepje, hormonen, een allergische reactie, of iets anders. Dit doe je als volgt:

  • Heb je last van andere symptomen die op een griepje of verkoudheid kunnen wijzen, zoals een verstopte neus, misselijkheid, buikklachten, of koorts?
  • Heb je genoeg gedronken? Als je hieraan twijfelt, drink dan eerst een groot glas water en kijk of dit de hoofdpijn verlicht.
  • Is het een hele sterke, bonkende hoofdpijn? Dit kan wijzen op een hoge bloeddruk.

Hoofdpijn door stress herkennen

Als je andere oorzaken hebt uitgesloten, dan kun je ook de symptomen van stresshoofdpijn leren herkennen. Dit is vaak een zeurende, drukkende hoofdpijn. Het voelt alsof er een strakke band om je hoofd gebonden is, en de pijngolven komen en gaan. Als de hoofdpijn aan de achterkant van je hoofd zit, kan het komen door de spanning op je nekspieren.

Word je wakker met hoofdpijn? Dan lig je ’s nachts misschien met je kaken te klemmen van de stress. Stress komt vaak ook met een heleboel andere symptomen, die kun je hier vinden.

Tips tegen hoofdpijn door stress

Denk je zeker te weten dat jouw hoofdpijn door stress komt? Dan is het tijd om daar iets aan te doen. Jouw lichaam geeft dan aan dat het tijd is om meer te ontspannen. Tja, makkelijker gezegd dan gedaan! De onderstaande tips kunnen helpen:

1. Wees je bewust van je spieren en zorg ervoor dat je ze zo ontspannen mogelijk houdt. Zelfs als dit niet de hele tijd lukt, kan het helpen af een toe een ‘pauze’ voor je spieren in te lassen. Sta op, maak een wandeling, schudt een paar keer heen en weer. Alle beweging helpt om je spieren uit die gespannen houding te halen en je metabolisme weer op gang te brengen.

2. Voorkom dat je wakker wordt met hoofdpijn door de stress te verlichten voor je gaat slapen. Dit kun je doen door ’s avonds je gedachten van je af te schrijven. Zo blijven ze niet in je hoofd hangen wanneer je gaat slapen, wat stress verminderend werkt. Ook helpt het om je schermtijd te verminderen, zeker voordat je gaat slapen. Lees in plaats daarvan een boek.

3. Volgens onderzoek kan een wekelijkse massage van 45 minuten helpen om stresshoofdpijn te verlichten en voorkomen. Even je partner lief aankijken, dus. Maak ‘m extra ontspannend met een lavendel- of pepermuntolie, die bekend staan om hun kalmerende kwaliteiten.

4. Hoewel het met stress verleidelijk kan zijn om naar de koffie of alcohol te grijpen, verergert dit de klachten alleen maar. Deze dranken werken dehydraterend en verstoren je nachtrust, wat uiteindelijk alleen maar meer hoofdpijn geeft.

5. Volgens onderzoek is een gembersupplement (bijvoorbeeld in poedervorm) net zo’n krachtige pijnstiller als ibuprofen wanneer het op hoofdpijn aankomt. Maar je kunt eerst ook een mildere vorm proberen, en gewoon een lekkere kop gemberthee zetten.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Margriet.nl.

Let op: Startpagina.nl geeft geen medisch advies. Raadpleeg bij gezondheidsklachten altijd een arts.