Ga naar de inhoud

Waarom en hoe worden rijstroken afgesloten? Een rood kruis staat er niet voor niks

rood-kruis-rijstrook-afsluiting Bron: © Artist impressions door DALL-e. Ben jij ooit door een rood kruis gereden? 

Iedere dag zie je ze boven de snelweg verschijnen: rode kruisen boven een rijstrook. Toch worden ze op grote schaal genegeerd. Uit onderzoek van Rijkswaterstaat blijkt dat 80% van de weggebruikers regelmatig ziet dat anderen tóch doorrijden onder een rood kruis.

12% geeft zelfs toe dit zelf weleens te hebben gedaan. Dat is niet alleen asociaal, maar ook levensgevaarlijk. Een rood kruis staat er nooit zomaar.

Waarom wordt een rijstrook afgesloten?

Een rijstrook wordt afgesloten om verschillende redenen. Denk aan ongevallen of pech, maar ook aan situaties waarbij weginspecteurs en hulpdiensten veilig moeten kunnen werken. Daarnaast gebeurt het bij bijzondere transporten of tijdens wegwerkzaamheden.

Zelfs als je niets ziet, is er altijd iets aan de hand. Soms ligt het probleem verderop of moet een transport veilig kunnen passeren. Lees hier meer over in dit artikel: Waarom en hoe worden rijstroken afgesloten?

Bekijk hier hoe rode kruizen werken en lees daarna verder >>

Een rood kruis, hoe werkt dat eigenlijk?

Het afsluiten van rijstroken wordt geregeld vanuit de verkeerscentrales van Rijkswaterstaat. Via camera’s en meldingen van politie, hulpdiensten of weginspecteurs kan er direct een rood kruis boven een rijstrook worden geplaatst.

  • Wie beslist? De wegverkeersleiders van Rijkswaterstaat.
  • Wanneer komt een rood kruis? Zodra er een gevaarlijke situatie ontstaat of hulpdiensten de rijstrook nodig hebben.
  • Wanneer gaat het weg? Pas als alles weer veilig is: voertuigen geborgen, hulpdiensten klaar en de weg vrij.

Soms zie je langere tijd een rood kruis boven een rijstrook, bijvoorbeeld omdat de baan permanent afgesloten is. Waarom dat zo is, lees je hier: Rijstroken snelweg permanent rood kruis.

De gevaren van negeren

In 2019 schreef Rijkswaterstaat bijna 2 keer zoveel boetes uit voor het negeren van rode kruisen als een jaar eerder. De boete bedraagt minimaal €250.

Maar nog belangrijker: het brengt levens in gevaar. Denk aan:

  • Weginspecteurs die langs de weg staan.
  • Ambulancepersoneel dat iemand helpt.
  • Bergers die een voertuig wegslepen.
  • Andere weggebruikers die plotseling moeten uitwijken.

Toch rijden automobilisten soms tóch door. Maar wist je dat dat zelfs een strafbaar feit is? Lees hier meer over de gevolgen: Rijden onder een rood kruis.

Campagne #nietvoorniX

Om automobilisten te waarschuwen startte Rijkswaterstaat samen met politie, ANWB en andere partners de campagne #nietvoorniX. De boodschap: een rood kruis staat er nooit zomaar. Bij verschillende verzorgingsplaatsen staat zelfs een aangereden weginspecteursauto tentoongesteld als waarschuwing. Minister Cora van Nieuwenhuizen benadrukt:

Het afsluiten heeft altijd een reden. Een rood kruis staat er nooit voor niets. Het negeren is niet alleen gevaarlijk, maar ook respectloos naar de mensen die aan het werk zijn.

Bekijk de campagne hier en lees daarna verder >>

Bewustwording in de rijles

Ook rijscholen besteden aandacht aan dit onderwerp. Nieuwe bestuurders leren dat je bij een rood kruis altijd direct van rijstrook moet wisselen. Dat voorkomt gevaarlijke situaties en vergroot de verkeersveiligheid.

Een rood kruis is geen advies, maar een keihard verbod. Het staat er nooit zomaar. Of het nu gaat om een ongeval, hulpdiensten of een bijzonder transport: jouw veiligheid én die van anderen hangt ervan af dat je het opvolgt.

Volgende keer dat je een rood kruis ziet? Denk aan #nietvoorniX en wijk direct uit.

Bronnen:

Rijkswaterstaat, Politie, ANWB

Meer over: