Wanneer mag je weer rijden op een baan met een rood kruis erboven?

Ik heb ergens gelezen dat je niet onder het rode kruis (van die borden boven de snelweg) door mag rijden maar dat er nergens iets staat over dit:

Ik zie een rood kruis, ik voeg dus in op de rechter rijbaan. Ik rijd voorbij het kruis en dan ga ik weer naar links. tweehonderd meter verderop komt er opnieuw een rood kruis, weer voeg ik in op de rechterbaan, en daarna ga ik na het kruis weer naar links.

Ik ben dus niet onder een rood kruis doorgereden, en ik kon ook niet weten dat er na dat eerste rode kruis weer een rood kruis zou komen. Hoe zit dat toch?

Toegevoegd na 3 minuten:
ik was even het woord kwijt maar het betreft hier van die matrixborden boven de snelweg.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
4.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doe je dat ook bij die 30 borden in de bebouwde kom? Dan zie ik je vaak voorbij vliegen :-D
Utrecht
13 jaar geleden
Ik vind het een vrij domme actie. Met deze redenatie mag je ook 180km/uur rijden tussen de verkeersborden door. Je mag pas weer op de afgesloten rijbaan als de matrixborden de rijbaan weer vrijgeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Joh bedankt voor de tip, nu weet ik dat ik 90 mag rijden in een woonwijk, ik kom immers 3x een bordje 30 tegen, 3x30 is 90...

Het beste antwoord

Ha, die Eoosterhof;

Je neemt jezelf in de maling en volgens mij weet je ook wel beter. Elk verbodsbord of -teken is geldig tot het door een ander wordt opgeheven. Zelfs al zou er geen enkel rood kruis meer volgen, dan blijft het verbod tenminste geldig tot aan de volgende oprit. Dat verkeer heeft immers pas het excuus dat ze geen rood kruis gezien konden hebben. In de praktijk volgt er overigens om de paar honderd meter een herhaling van het kruisteken, als je die mist moet je misschien je aandacht in het verkeer eens verleggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het rode kruis geeft aan dat die rijstrook is afgesloten, totdat er een groene cirkel op de matrixborden verschijnt. Je mag dus niet zigzaggend van links naar recht en v.v.
Het rode kruis heeft niks te maken met het er wel of niet onderdoor te mogen rijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach, ach, ach..... ok, een groene pijl dan. Je weet heel goed wat ik bedoel. Rood is verboden en groen is gaan met die banaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het bord wat sgrijvvaud beneden aangeeft wordt vaker gebruikt dan de groen pijl.
Je mag weer op die rijstrook gaan rijden als je een groene pijl hebt gezien. Eerder mag je niet terug gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat denk je zelf, een rood kruis betekend dat je niet op die rijbaan mag rijden. Pas als dit (http://img110.imageshack.us/i/f09bi3.gif/) bord staat mag je weer op die rijbaan rijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rood kruis wil zeggen dat er baan word afgesloten. je mag hier niet rijden. dit doen ze om bv een spitsstrook, wegwerkzaamheden, als er een ongeluk is gebeurd. vaak krijg je ook nog een pijl die je naar de baan ernaast wijst. pas als je matrixbord ziet die aangeeft dat er geen kruizen meer zijn, dus een cirkel met een schuine streep) dan mag je weer op die rijstrook.