Als er een rood-licht flitspaal staat voor rechtdoorgaand verkeer en ik kom van rechts door rood gereden, word ik dan geflitst?

Rechtdoorgaande banen zijn rood in het plaatje en de twee overige banen (groen) hebben geen flitspaal. Worden deze toch geflitst?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
22.6K

Het beste antwoord

Nee, de flitspaal wordt met maximaal 4 lussen (lees rijbanen) op 1 punt geplaatst. Dit zijn dus alleen de rijbanen die voor dezelfde stopstreep stopt.

Dus vaak: links, 2x rechtdoor, rechtsaf.
Maar variaties verschillen.

Vaak worden alleen maar 2 of 3 rijbanen gecontroleerd. Dat heeft te maken met de stand van de camera. En het doel om het kenteken te fotograferen, zonder dat er andere auto's ervoor kunnen staan.

Een vierde baan valt vaak buiten het bereik. Hiervoor moet de camera voor 3 rijbanen kijken (vol met auto's), voordat de 4e baan zichtbaar wordt.

Dus 1 camera geldt voor 1 stopstreep en kan dus meerdere rijbanen bevatten. Maximaal 4, voor 4 lussen.

Als men ook snelheid wilt meten (dat kan dus), dan maar maximaal 2 rijbanen, want er zijn 2 lussen nodig per rijbaan. Dit zal voornamelijk alleen maar de rechtdoor rijbanen zijn, als men afslaat rijdt men niet te hard.

Toegevoegd na 3 minuten:
Wist je dat je wel door rood mag rijden, als je stapvoets rijdt.
Dit is nodig omdat voertuigen met zwaailicht altijd voorgelaten moet worden, dus soms MOET je wel door rood rijden. Maar dan wel heel langzaam.

Toegevoegd na 12 minuten:
Sorry de lussen zijn NA de stopstreep.

Bekijk ook eens een filmpje:
http://www.gatsometer.nl/files/flash/GTCD.swf
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Enorm bedankt voor dit uitgebreide antwoord!

Andere antwoorden (1)

Nee, deze worden niet geflitst

Toegevoegd na 5 minuten:
De flitspaal kan slechts gekoppeld worden aan 1 stoplicht, en de kast zoals jij hem tekent, heeft ook slechts aan 1 kant een lens, dus hij zal alleen de richting op flitsen van de rode baan.