Ik reed in het donker met stadslicht op een goed verlichtte voorrangsweg. Links van mij kwam een auto en gaf mij geen voorrang, wie is fout?

De tegenpartij zegt dat ik geen licht voerdde, maar ik reed met stadslicht. Echter, je moet dimlicht voeren in het donker. Maar ik reed op een voorrangsweg en omdat de weg goed verlicht was had ik niet door dat mijn dimlicht niet aan stond. Wie moet er nu voor de schade opdraaien?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
*voerde

Antwoorden (5)

als je zeker weet dat jij op een voorrangsweg reed en hij ook nog eens van links kwam zit jij zobiezo goed. laat hem dus maar mooi zijn verzekering opbellen;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet helemaal eerlijk, maar je moet gewoon volhouden dat je dimlicht voerde. En dat ie dus gek is :)
En deze vraag zo snel mogelijk verwijderen, wis al het bewijs.
AWM
14 jaar geleden
Je zult een bekeuring krijgen voor het rijden met stadslicht, maar de auto van links is aansprakelijk; of je nu op een voorrangsweg reddt of niet. Heb je wel een rijbewijs? In de toekomst altijd de politie inschakkelen of een door beiden getekende sitatieschets uitwisselen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Daarnaast speelt natuurk ook: wie reddt tegen wie aan ? Als zijn neus in jouw zijkant staat, dan is het simpel, als jouw neus in ijn zijkant staat heb jij hem aangereden en dan ligt de zaak anders.

Toegevoegd na 3 minuten:
Voorrang krijg je, maar mag je nooit nemen. Laat dit een les voor je zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het een gedeelde schuld is.

De ander had jou voorrang moeten geven. Jij had moeten zorgen dat je zichtbaar was. Jullie hebben allebei regels overtreden.

Denk eraan dat vooral ouderen een slecht zicht hebben. Ik heb eens met een vrouw van begin 50 in de auto gezeten, 's nachts. Dat was beangstigend. Ze had het over een fietser die, volgens haar, zomaar plotseling de weg opreed. In werkelijkheid reed die goedverlichte fietser al een hele tijd voor ons op de eveneens goedverlichte weg - de chauffeur had de fietser domweg niet gezien.

Op een andere, zeer goed verlichte weg, reed ze een beetje slingerend. Bij navraag bleek dat ze niet goed kon zien waar de rand van de weg was... "Het is hier ook zo donker", zei ze...

Ik heb haar hierop aangesproken, ze is naar de oogarts gegaan, en die vertelde dat ze een normaal goed zicht had.

Sindsdien ben ik extra reflectoren gaan dragen, en heb ik extra felle lichten aangeschaft, voor op mijn fiets. Tegen de blinde ouderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je mag NOOIT aleen met stadslicht rijden, aleen in combinatie met dimlicht .

als je normaal gesproken met aleen stadlicht rijd kun je ook een bekeuring verwachten, dus ik neem aan dat je daar niet helemaal ongestraft mee weg komt. maar dat wil nog niet zeggen dat je opdraaid voor alles, dat zullen de verzekeringsmaatschappijen zelf uit gaan zoeken.