Hoe werkt een elektromotor?

Liefst niet al te moeilijk uitgelegd ;D

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
2K

Het beste antwoord

Hier is het uitgelegd in het programma Willem Wever met een duidelijke uitleg veel kijkplezier

http://www.willemwever.nl/uitzendinggemist/serie-19-2010/aflevering13847/hoe-werkt-een-electromotor
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Door middel allerlei electronen die een kracht -> spanning ontwikkelen. Het apparaat moet de spanning kwijt en dit gebeurd door middel van een klein 'asje' die kan vervolgens weer allerlei dingen aandrijven of voortstuwen..;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een elektromotor heeft electrische stroom nodig.
Die stroom bestaat uit kleine deeltjes die je elektronen noemt en die deeltjes hebben energie
Dat kun je zien bij bijvoorbeeld bliksem os als je een kunststof trui uitrekt, dan hoor je en zie eigenlijk de energie die in zo'n deeltje zit
Nu is dat deeltje ook in staat als het door een lange daar loopt die energie kwijt te raken
Zo'n lange draad wordt dan opgewonden op een klos en heet dan een spoel
In die spoel ziet een magneet die door de kracht gaat ronddraaien
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Simpel uitgelegd:
Als je twee magneten neemt en de beide noord of zuidpolen tegen elkaar aan probeert te houden zul je zien dat ze vanzelf elkaar afstoten. bij een elektromotor werkt dit hetzelfde, de buitenkant van de elektromotor is een magneet en de binnenkant is ook een magneet, deze stoten elkaar af en de motor draait een klein stukje.
De volgende stap is dan dat de polen van de binnenste magneet verdraaien en de motor draait weer een stukje enz. enz.