Wat is het verschil tussen de verschillende Nederlandse politieauto's?

Ik zie regelmatig politieauto's rijden en nu valt het mij op dat de belijning en de kleuren telkens anders zijn. Inmiddels ben ik er al achter dat de witte busjes met zwarte strepen van de gevangenissen zijn, de donkerblauwe busjes met oranje strepen van de marechaussee zijn, maar wat is nu het verschil tussen witte politieauto's met alleen donkerblauwe strepen én witte politieauto's met zowel donkerblauwe als oranje strepen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
7.8K

Het beste antwoord

De politieauto's met volledige striping, dus oranje en blauwe strepen, worden ingezet voor de normale politietaken. Ze zijn dus ook voor het publiek duidelijk herkenbaar.

De politieauto's met alleen blauwe strepen, worden niet ingezet voor deze taken, maar worden veelal alleen gebruikt voor vervoer van A naar B van personeel. Dit kan ook burgerpersoneel betreffen. Daarom zijn ze minder herkenbaar gemaakt, als de auto's met volledige striping, omdat burgers bepaalde verwachtingen van politieagenten mogen hebben, die mensen, die rijden in de de auto's met alleen blauwe striping niet altijd waar kunnen maken. Te denken valt dan aan niet voldoende opgeleid zijn, om in alle situaties op te kunnen treden.
AlphaLimaSierra