Bron: © Canva. Een opgevoerde electrische fiets geeft tijdwinst: de risico's zijn helaas wel groot.
Het opvoeren van een e-bike lijkt misschien aantrekkelijk: sneller fietsen en (nog) minder inspanning. Toch brengt het grote risico’s met zich mee. Van veiligheid tot verzekering, ontdek waarom het opvoeren van je elektrische fiets echt een slecht idee is.
Wat is een opgevoerde elektrische fiets?
Een elektrische fiets mag in Nederland trapondersteuning bieden tot maximaal 25 kilometer per uur. Is de software of hardware aangepast zodat je harder kan, dan is er sprake van opvoeren.
Je e-bike valt dan officieel niet meer onder de categorie ‘gewone fiets’. Het is dan een bromfiets of speed pedelec. Dat heeft grote gevolgen voor de regels, verzekering en veiligheid (zoals het dragen van een fietshelm).
Bekijk ook deze GoeieVraag en antwoorden: Zijn er manieren om je fiets sneller te maken/opvoeren zonder motorische dingetjes?
Nadelen van een e-bike opvoeren
- Juridische gevolgen: Je fiets voldoet niet meer aan de wettelijke eisen. Bij controle kan de politie met een rollenbank de snelheid meten. Overtredingen leiden tot boetes en inbeslagname. Na goedkeuring is de fiets vaak geclassificeerd als speed pedelec, waardoor kenteken, verzekering en helm verplicht zijn.
- Veiligheidsrisico’s: Frames, banden en remmen van elektrische fietsen zijn niet ontworpen voor snelheden boven 25 kilometer per uur. De remweg is langer bij hoge snelheid en de kans op ongelukken neemt toe. Bij hogere snelheid is de stabiliteit minder, vooral in bochten.
- Verzekering en aansprakelijkheid: Verzekeraars dekken vaak geen schade of diefstal bij opgevoerde fietsen. Raak je betrokken bij een ongeluk, dan kan je zelf volledig aansprakelijk worden gesteld.
- Snellere slijtage en verlies van garantie: Onderdelen zoals motor, ketting en remmen slijten sneller door hogere belasting. Fabrieksgarantie vervalt meestal zodra er is geknoeid met de software of techniek.
- Maatschappelijke en persoonlijke risico’s: Hogere snelheden vergroten de kans op ernstig letsel bij ongelukken. Ook voor andere weggebruikers, voetgangers en fietsers, ontstaan gevaarlijkere situaties.
Let op bij aankoop van tweedehands model
Bij het kopen van een tweedehands elektrische is extra oplettendheid belangrijk. Controleer altijd of de trapondersteuning voldoet aan de wettelijke limiet van 25 km/u. Veel tweedehands fietsen zijn al opgevoerd of aangepast, soms zonder dat de verkoper dit meldt. Meet de snelheid of vraag om een controlebewijs van een fietsenmaker. Zo voorkom je onverwachte boetes, problemen met de fietsverzekering en veiligheidsrisico’s.
Het opvoeren van een e-bike levert misschien wat extra snelheid op: de risico’s zijn helaas wel groot. Denk aan boetes, verlies van verzekering, sneller slijtage en gevaarlijke verkeerssituaties.
Wie graag sneller fietst, kan beter kiezen voor een officiële speed pedelec: die is ontworpen voor hogere snelheden en voldoet aan alle wettelijke eisen.
Ook interessant om te weten: Wat kost het opladen van een gemiddelde fiets-accu?
Bronnen:
ANWB