zijn er manieren om je fiets sneller te maken/opvoeren zonder motorische dingetjes?

dus hoe kan jeje fiets opvoeren ik dacht zelf aan paar dinger eraf halen om 'm wat lichter te laten worden, maar hoe maak je m nou sneller??? ik heb een stadsfiets, en nee ik ga geen racefiets kopen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Fietsen
8.7K

Antwoorden (10)

Ja je kan er inderdaad dingen afhalen en je kan met een spuitbus je fiets mooier maken .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
racefietsbanden eronder misschien?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het rollen van de banden gaat veel energie zitten, vooral bij lage snelheid. Rolweerstand kun je op drie manieren verlagen:

Pomp de banden op. Een harde band veert minder en verliest daardoor minder energie. Maar een harde band dempt ook de trillingen minder goed. Meer trillen betekent minder comfort en extra energieverlies. Zoek dus de ideale druk. Daarvoor is een pomp met een goede drukmeter en ventielkoppeling bijzonder handig.
Neem soepeler buitenbanden. Hoe soepeler de band hoe minder het rubber wordt vervormd.
Neem dunnere binnenbanden. Uit een meting van Schwalbe bleek dat dunnere binnenbanden een opmerkelijke besparing opleveren van zes watt bij een snelheid van twintig kilometer per uur.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb al schwalbe banden eronder zitten
Banden goed oppompen voor minder weerstand, alles goed smeren, nutteloze dingen erafhalen en alleen met de wind mee fietsen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aan je conditie werken. De snelheid van een fiets wordt alleen bepaald door het tempo waarmee jij de trappers kan ronddraaien. Je hoeft er dus niks af te halen. Gewoon harder trappen.
Alleen bij een racefiets kan het gewicht belangrijk zijn, maar dan alleen nog maar voor een beroepswielrenner (of amateur op hoog niveau).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-je banden zo hard mogelijk oppompen
-dunne banden kopen, je hebt minder grip (genoeg grip in de zomer) maar je hebt veel minder rolwrijving
-kop+achterlamp eraf halen (bespaart gewicht)
-kettingkast erafhalen (bespaart nog meer gewicht)
-strak shirtje dragen, strak (niet te strak) korte broek dragen
-je zo klein mogelijk maken
-als het kan grotere wielen eronder zetten, je trekt langzamer op maar je hebt een hoger top-snelheid
-improviseren, rem zo min mogelijk (Je verspilt je energie als je remt, kijk rond of er verkeer is, als je ziet dat je moet stoppen niet doortrappen maar je fiets door laten rollen (nog meer energie bespaart)
-een beetje in een hoge versnelling fietsen
-niet sturen met je stuur maar met je hele fiets (dus als je een bocht naar rechts neem dan leun je met je hele fiets naar rechts) Pas wel op! je moet de trapper aan de rechterkant (als je naar rechts stuurt/leunt) aan de hoge kant houden en dan aan de andere trappen kracht zetten (een beetje om stabiel te blijven en weer makkelijk rechtop te fietsen)

-TRAINEN, en nog meer TRAINEN, voor een betere conditie

Veel Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou wel een fiets-wedstrijdje met die `minnaars` willen houden...
Veel trainen, de fietssnelheid is afhankelijk van de motor.
Als je de motor sneller kan laten trappen zal je ook sneller gaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Simpel antwoord:

Banden hard oppompen [hoe minder profiel hoe beter]
Zorgen dat alles wat beweegt geolied is;

trappers
ketting
voor/achterband (as)
Ect.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1, dunne banden hebben net zoveel grip als dikke banden. Althans, een dunnere band is vaak zachter, waardoor je beter wegcontact hebt. Hierdoor ga je vaak ook harder.

2, kleding maakt niet uit of die lang of kort is. Succes met een korte broek in de winter of met kouder weer.

3, grotere wielen als bij een stadsfiets gaat niet. Groter dan 28inch bestaat niet.

4, met grotere wielen ben je niet sneller en is je topsnelheid niet hoger. Een wielrenner heeft "maar" 26inch wielen. En toch rijden die sneller....?

5, alleen in de hoge versnelling fietsen heeft geen nut. Hou je nooit lang vol.

6, trapper hoog houden in de bocht? Hou m maar horizontaal. Dan kun je na de bocht sneller en makkelijker weer aanzetten.

Succes met je verloop van je vraag.

Voor nog geen 200 euro heb je vaak al een hybride fiets. Geen race geen stads maar een combi ervan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kan ook zelf redbull drinken zodat je benen sneller trappen dus de wielen sneller ronddraaien.