Als je aan je fietsstuur trekt (zoals bij optrekken), en er klinkt een tik, is het stuur dan gebroken? Hoe kan je dat eventueel testen?

Toegevoegd na 9 minuten:
Ik heb weleens gehoord dat de stuurpen dan gebroken kan zijn....

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Fietsen
6.4K

Het beste antwoord

Misschien is het je balhoofdlager wat tikt. Zet het voorwiel tegen een muur en kijk of je speling hebt in je stuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goed idee, zal ik 's doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt mij ook waarschijnlijk, dat er wat speling in zit.+

Andere antwoorden (4)

Ik denk dat wanneer hij gebroken is, dat je, je stuur in je handen hebt en de rest van de fiets op de grond. Dus dat merk je wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij zit er speling op je balhoofdlager.
Dit kun je testen door het frame van de fiets goed vast te houden en kijken of er op de voorvork en/of stuur speling zit. Denk niet dat er iets gebroken is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk het balhoofd, maar controleer ook even of de bouten waarmee je wiel in je voorvork vast zit niet een beetje los zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het stuur gebroken is, dan zou ik er eens extra hard aan trekken (terwijl je dus niet fietst); wanneer die dan breekt, dan heb je het probleem ontdekt. Neem geen risico, want als ie breekt terwijl je fietst kun je hard vallen hoor!
Als de stuurpen los zit, of gebroken is, dan zou je ook speling moeten voelen (?) Beter is de stuurpen uit de voorvork te halen en goed te controleren op breuk.
En wat inderdaad een van de voorgangers vertelde wat betreft los zittende moeren van het voorwiel adviseer ik de moerem even los te maken en weer opnieuw vast te zetten; hierdoor raak je eventuele mechanische spanningen weg.
Bedenk vervolgens nog dat wanneer je optrekt, je dan ook extra kracht zet met je voeten op de pedalen en dat er mogelijk nog iets met de trapas aan de hand is.

Succes ermee!