Ga naar de inhoud

Hoe zit het met een helmplicht voor e-bikes?

Update:

Sinds 1 januari moeten Nederlanders met een snorfiets verplicht een helm dragen. De helmplicht geldt voor snorfietsbestuurders, maar ook voor bijrijders. Wie de helm niet draagt, kan een boete krijgen van 100 euro. Het idee is dat door de helmplicht het aantal doden en gewonden onder snorfietsers daalt. Per jaar vallen er volgens Veilig Verkeer Nederland (VVN) tussen de 30 en 40 verkeersslachtoffers onder snor- en bromfietsers.

Hoe zit dat eigenlijk met e-bikes en andere elektrische voertuigen zoals fatbikes, segways, monowheels en hooverboards? Lees er alles over in dit artikel.

Alternatieven steeds populairder

Alternatieven voor de snorfiets, zoals brommers, fatbikes en e-bikes, worden steeds populairder. Dealers zien niet alleen een toegenomen behoefte aan het ombouwen van snorfietsen naar bromfietsen, ook een grotere vraag naar fatbikes en e-bikes, waar nu nog geen helm voor nodig is.

Volgens BOVAG-woordvoerder Paul de Waal kiezen mensen die een helm op moeten op hun snorfiets, er in toenemende mate voor hun snorfiets om te bouwen naar een bromfiets, zodat ze dan 45 kilometer per uur mogen rijden. De maximumsnelheid voor een snorfiets is 25 kilometer per uur. Brommers mogen harder, waardoor een helm daarvoor al eerder verplicht was.

Fatbikes

De verplichting een helm te dragen geldt (nog) niet voor e-bike en ‘fatbike’ bestuurders. GroenLinks heeft recentelijk verzocht om een helmplicht voor fatbikes in te voeren. Fatbikes zien eruit als fietsen alleen dan met dikke banden. Voor fatbikes gelden de regels die voor elektrische fietsen gelden. Ze mogen alleen de weg op als ze niet harder kunnen dan 25 kilometer per uur en een vermogen hebben van minder dan 250 watt. 

GroenLinks maakt zich zorgen over het feit dat steeds vaker niet-goedgekeurde fatbikes op straat rijden. De Inspectie Leefomgeving en Transport heeft gewaarschuwd dat ze door hun snelheid ook de verkeersveiligheid in gevaar brengen. GroenLinks wil daarom weten wat de mogelijkheden zijn om landelijk een helmplicht voor fatbike bestuurders op te leggen. 

Onderdeel evolutie fiets

Volgens woordvoerder Rob Stomphorst van VVN horen alle e-bikes thuis op het fietspad, behalve speed pedelecs, die juridisch onder de bromfiets vallen.

“Mensen voeren hun voertuigen op en dat is illegaal. Dat is altijd zo geweest. Het is onderdeel van de evolutie van de (brom)fiets. Denk maar aan de jaren 70, waarin jongelui iedere dag aan hun Puch sleutelden en de brommertjes opvoerden”, aldus Stomphorst. “Bij e-bikes is dat hetzelfde. Het is prima om lekker te gaan fietsen met je e-bike, en in 95 procent van de gevallen is er niets aan de hand. Er zijn altijd mensen die toch kijken of de randvoorwaarden opgerekt kunnen worden.”

Plannen Rijksoverheid

Stomphorst: “De Rijksoverheid is bezig om te kijken of het opvoeren van elektrische fietsen verboden kan worden en ook hoe dat beter gehandhaafd kan worden. Een belangrijke rol ligt ook bij de fietsindustrie. De handhaving staat nu op een laag pitje. Er wordt gebouwd aan een wetgevend kader voor licht elektrische voertuigen zoals bijvoorbeeld segways, monowheels en hooverboards en ook het ongewenste opvoeren van fatbikes.” 

Haast en duidelijkheid

VVN dringt eropaan dat er haast mee gemaakt wordt, zodat er duidelijkheid ontstaat voor de weggebruikers. Stomphorst: “De invoering van de helmplicht voor de snorfietser zou begrijpelijker zijn wanneer de snorfiets gelijktijdig daarmee verplaatst zou worden naar de rijbaan waar dat veilig kan en waar binnen de bebouwde kom de snelheid van 30 km moet gaan gelden.”

Minder snorfietsen

Volgens brancheorganisatie BOVAG is het aantal verkochte snorfietsen sinds de aankondiging van de helmplicht sterk gedaald. Tot en met november 2022 werden er 40 procent minder snorfietsen verkocht dan in dezelfde periode in 2021. Het aantal brommers nam juist toe: er werden 38 procent meer bromfietsen geregistreerd dan het jaar ervoor. Uit cijfers van het CBS blijkt dat Nederland begin 2022 781.000 snorfietsen en 423.000 bromfietsen en -mobielen telde.

Ook interessant om te lezen:

Meer over: