Draai voor klassieke weergave

Wat is het verband tussen afvallen en je ochtendrituelen?

Ben je enorm goed bezig met afvallen, maar willen precies die laatste kilootjes er niet af? Kijk dan eens naar je ochtendrituelen. Het zou zomaar kunnen dat die gewoontes de oorzaak zijn. Margriet.nl legt uit hoe dit zit:

Te donkere kamer in de ochtend en je BMI

Gooi de gordijnen open zodra je opstaat! Want mensen die ’s ochtends direct voor licht in de kamer zorgen, hebben een lagere BMI (Body Mass Index) dan mensen die langer in het donker vertoeven. Ongeacht wat ze eten. Amerikaans onderzoek toont aan dat twintig tot dertig minuten daglicht als een positieve invloed kan hebben op je BMI. Oók als het bewolkt is.

Uitslapen zorgt niet voor afvallen

Een goede nachtrust is natuurlijk super belangrijk voor een goede gezondheid. Maar te veel slaap is géén goed idee. Zo hebben mensen die meer dan tien uur per nacht slapen, vaak een hogere BMI dan mensen die zeven tot negen uur per nacht slapen. Dit blijkt uit een studie gepubliceerd in het tijdschrift PLOS One.

Onopgemaakt bed heeft invloed op je gewicht

Een beetje gek, maar het lijkt te werken: maak ’s ochtends je bed op. Want mensen die dit iedere ochtend trouw doen, hebben 19 procent meer kans op een goede nachtrust dan mensen die hun bed níet opmaken. En aangezien een goede nachtrust samenhangt met een lagere BMI (zie punt 2), zeggen wij: maak op dat bed! Het kan hoe dan ook geen kwaad.

Weegschaal negeren

Als je elke ochtend op de weegschaal gaat staan, lukt het je beter om blijvend gewicht te verliezen. Zo blijkt uit onderzoek van de Cornell University. Twee jaar lang volgde het onderzoeksteam een groep van 162 mensen met overgewicht. Je kunt het beste direct na het opstaan op de weegschaal gaan staan. Niet alleen omdat je gewicht dan het laagst is, maar als het resultaat tegenvalt ben je eerder geneigd om je eetpatroon gedurende de dag aan te passen.

Water drinken voor het ontbijt voor een snellere stofwisseling

Ons lichaam bestaat voor 55 tot 60 procent uit water. Als je voordat je gaat ontbijten eerst een glas water drinkt, komt je stofwisseling sneller op gang, waardoor je lichaam het eten beter kan verwerken.

Zonder ontbijt de deur uit

Sla jij je ontbijt ook weleens over? Zonde! Niet ontbijten, zorgt er juist voor dat je later op de dag eetbuien krijgt. Een onderzoeksteam aan de universiteit van Tel Aviv schotelde twee groepen mensen twee verschillende ontbijtjes voor. De ene groep kreeg een ontbijt dat 600 calorieën telde, de andere groep een ontbijt bestaande uit 300 calorieën. De groep die het meest calorierijke ontbijt at, bleek de rest van de dag minder zin in ongezond eten te hebben.

’s Ochtends sporten en de invloed op je eetlust

Sport jij altijd in de avond? Zet je wekker eens eerder en verplaats je workout naar de ochtend. Door in de ochtend te sporten, neemt je eetlust af en eet je gedurende de dag minder. Dat blijkt uit onderzoek van Northumbria University. Een goede manier dus om te voorkomen dat je gaat snacken.

Zoetekauw?

Dol op zoetigheid? Goed nieuws: begin je dag dan met een zoete hap, zo adviseren onderzoekers aan de universiteit van Tel Aviv. “Onze stofwisseling verandert gedurende de dag”, legt hoofdonderzoeker Daniela Jakubowicz uit. “Als je ’s ochtends een plak cake eet, word je daar minder snel dik van, dan wanneer je diezelfde plak ’s avonds consumeert.”

Wil je meer weetjes lezen over gezondheid? Neem eens een kijkje op Margriet.nl.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Margriet.nl