Draai voor klassieke weergave

Zo houd je het lekker koel tijdens een hittegolf

Geniet jij ook zo van het warme weer? Als we de weerberichten mogen geloven, blijft het voorlopig warm. Maar hoe houd je het lekker koel tijdens een hittegolf? En wat kan je beter wel en niet doen om oververhitting te voorkomen? Wij geven je tien tips om koel te blijven in tijden van enorme hitte.

1. Zorg dat je genoeg drinkt

Je lichaam heeft per dag ongeveer 2 liter water nodig. Als het warm is, zweet je meer waardoor je veel vocht verliest. Hierdoor wordt er aangeraden om meer dan 2 liter water per dag te drinken. Zorg er dus voor dat je genoeg vocht binnenkrijgt om uitdroging te voorkomen.

Als je moeite hebt om op zo’n warme dag genoeg te drinken, probeer dan eens een kopje bouillon of geef je water een smaakje! Hiervoor zijn genoeg lekkere combinaties te verzinnen! Denk aan citroen, munt en limoen of bosbessen met lavendel en aardbeien met basilicum. Als je er nog wat ijsklontjes bij gooit, kun je genieten van een lekker koud en verfrissend drankje. Daarnaast kun je groenten en fruitsoorten eten die veel vocht bevatten, zoals komkommer en watermeloen.

2. Zorg voor een koel huis

Als het buiten heel warm is, is het fijn om binnen even af te koelen. Als je een airco hebt, ben je gezegend met een koele binnentemperatuur. Heb je geen airco in huis? Dan bouw je ‘m gewoon zelf! Pak die ventilator maar van zolder en zet er een paar flessen gevuld met ijs voor. Zo creëer je zelf een koude luchtstroom. In de slaapkamer kun je de ventilator ’s nachts het best voor het open raam zetten. Een ventilator zuigt namelijk lucht van achteren naar binnen en blaast het aan de voorkant weer uit.

Het is ook slim om je elektrische apparaten uit te zetten. Veel elektrische apparaten, zoals de computer, televisie en opladers geven warmte af. Als je ze niet gebruikt, zet ze dan lekker uit. Dat scheelt weer een paar graden.

3. Voorkom dikke voeten en enkels

Met warm weer zwellen je voeten en enkels sneller op. Door de warmte zetten je bloedvaten uit, waardoor er meer vocht door de aderwand kan ‘lekken’. Dit gebeurt in je hele lichaam, maar je merkt het vooral in je handen en voeten, omdat je lichaam meer moeite heeft om het vocht vanuit deze uithoeken af te voeren. Gelukkig zijn er een aantal dingen die je kunt doen tegen deze zwellingen. Drink voldoende, beweeg veel, eet zo min mogelijk zout en voorkom lang staan en zitten.

4. Weg met schurende bovenbenen

Kun je eindelijk je mooiste zomerjurkjes of korte broek uit de kast halen, dient dit probleem zich aan… Schurende bovenbenen. Niet iedereen heeft er last van, maar als je het hebt, is het knap lastig. Gelukkig zijn er een paar simpele trucjes. Zorg ervoor dat je benen droog blijven. Dus smeer bijvoorbeeld talkpoeder op de binnenkant van je dijen. Wat ook heel goed werkt is deodorant. Ga dan wel echt voor een anti-transpirant.

5. Speciaal hitte dieet

Met deze warmte kun je beter niet te veel proteïnen eten, oftewel: eiwitrijk voedsel. Denk aan vlees, zuivel en vis. Door deze voedingsmiddelen gaat je lichaamstemperatuur omhoog. Wat je wel moet eten? Pittige gerechten. Als je drie uur voor je naar bed gaat pittig eten hebt gehad, ga je in die drie uur flink zweten, waardoor je lichaam sneller afkoelt.

6. Neem een lauwwarme douche

Een koude douche nemen is geen goed idee met deze warmte. Neem juist een warme of een lauwe douche. Als je je koud doucht, koelt je huid namelijk wel af, maar gaat je lichaam heel hard werken om je huid ook weer op te warmen. En krijg je het, inderdaad, alleen maar warmer. Wat wel goed werkt, is je voeten en polsen even onder een koude straal water te houden voor je naar bed gaat. Hierdoor koel je juist lekker af. Meer tips om warme en klamme nachten te voorkomen lees je hier.

7. Draag katoenen kleding

Katoen helpt de warmte tegen te houden. Dit stofje houd je lijf zo koel mogelijk, doordat het ademt en zweet opneemt. En doordat je zweet niet op je lichaam blijft liggen, blijft je lichaam koeler.

8. Vries je lakens in

Heb je het heel warm ’s nachts en kan je niet slapen door de warmte? Stop vlak voordat je naar bed gaat je lakens in een plastic zak en leg ze een aantal minuten in de diepvries. Heb je een kleine vriezer? Stop dan alleen je overtrek en kussensloop erin. Je zult zien dat je heerlijk in slaap valt.

9. Insmeren met zonnebrand en aftersun

Genieten van de zon is fijn, maar verbranden is dat niet. Zorg daarom dat je je goed insmeert met zonnebrand voordat je de zon in gaat. En smeer je voordat je naar bed gaat in met een aftersun met aloë vera. Ook als je niet verbrand bent, heeft dit middeltje een heerlijk verkoelende werking. Bewaar tijdens een hittegolf je aftersun in de koelkast, voor een extra verkoelend effect!

10. Onmiddellijke verkoeling

Onmiddellijk verkoeling nodig? Een aantal plekken op je lichaam zijn heel bepalend voor hoe warm je het hebt. Koel je deze plekken, dan koel je dus helemaal lekker af. Vul je kruik in de zomer met ijswater en leg hem tegen je knieën, enkels, polsen, nek, lies en ellebogen. In plaats van ijswater, kun je natuurlijk ook de kruik vullen met water en deze een poos in de vriezer leggen. Ook lekker: leg een sjaal in een plastic zak in de vriezer. Dit hoeft maar heel even. Heerlijk, zo’n koud dekentje om je heen!

Je weet nu hoe je jezelf koel kunt houden tijdens een hittegolf. Als je er goed mee omgaat, is de warmte zo slecht nog niet. We schreven al eerder dat het goed is om veel water te drinken. Wat ook lekker en verfrissend is, is een zomers mixdrankje. Bekijk hier vier recepten voor zomerse mixdrankjes. Proost!

Auteur: Ilse Bloemendal