Draai voor klassieke weergave

7 tips om je immuunsysteem te versterken

In tijden van het coronavirus is het extra belangrijk om ervoor te zorgen dat je een goed immuunsysteem hebt. Met deze 7 tips kun je je immuunsysteem extra versterken.

We worden er op attent gemaakt dat we 1,5 meter afstand van elkaar moeten nemen, de handen grondig moeten wassen, niet te veel aan ons gezicht moeten zitten en in de elleboog moeten niezen. Maar écht voorkomen dat je in aanraking komt met bacteriën en ziektekiemen, kun je niet. Daarom is het ook belangrijk om ervoor te zorgen dat je natuurlijke afweersysteem sterk genoeg is om niet ziek te worden. Gelukkig kun je daar zelf wat aan doen.

1. Verhoog je vitamine-inname

Ook als je al heel gevarieerd en gezond eet, mag je in de maanden met een ‘R’ je vitamine-inname verhogen. In deze maanden is ons immuunsysteem namelijk minder sterk dan normaal gesproken en daardoor ben je sneller vatbaar voor infecties. Het is daarom slim om supplementen toe te voegen aan je voeding. Denk bij deze supplementen vooral aan de volgende vitamines:

Vitamine D

Je immuunsysteem heeft erg veel baat bij vitamine D. In de winter krijgen we onvoldoende zonlicht op onze huid. Hierdoor kan ons lichaam zelf niet genoeg vitamine D produceren. In deze maanden is het dus slim om vitamine D bij te slikken.

Vitamine C

Wanneer een infectie toeslaat, stijgt in ons lichaam de behoefte aan vitamine C. Onderzoek toont aan dat het lichaam sneller kan herstellen zodra er een hoge dosis van Vitamine C wordt bij geslikt.

Zink

Zink ondersteunt meer dan 300 enzymreacties die betrokken zijn bij ons immuunsysteem. Volgens recent onderzoek kan kortdurend gebruik van hoog gedoseerde zink de immuun afweer helpen om sneller een infectie te bestrijden.

2. Voedzaam en vezelrijk eten

Natuurlijk is het altijd belangrijk om genoeg groenten en fruit te eten, maar dit geldt zeker als je je immuunsysteem wilt versterken. Groenten en fruit bevatten essentiële ingrediënten om ziekten en vermoeidheid te bestrijden. Ook een gezonde darmflora is heel belangrijk, dus zorg dat je voldoende vezels binnenkrijgt. Die haal je onder andere uit brood, granen en noten. Probeer in ieder geval zo min mogelijk gebruik te maken van comfort food.

3. Ontspanning

Verminder je stress door ademhalingstechnieken of even een momentje voor jezelf te nemen. Stress kan een belangrijke oorzaak zijn van een onevenwichtig immuunsysteem, waardoor je vatbaarder bent voor infecties.

4. Drink niet te veel alcohol

Te veel alcohol is natuurlijk nooit goed, maar al helemaal niet als je aan een sterk immuunsysteem wilt werken. Hoe meer je drinkt, hoe zwakker je immuunsysteem wordt. Je alcoholinname verminderen is een goed idee om fit te blijven.

5. Sporten in de buitenlucht

Sporten in de buitenlucht is goed voor je immuunsysteem, omdat je buiten veel meer zuurstof binnenkrijgt. Daarnaast houd je met sporten ook je lichaam sterk. Ga dus lekker buiten hardlopen of doe sportoefeningen in je tuin.

6. Een goede nachtrust

De cellen die in ons lichaam het gevecht aan gaan met ziektekiemen, hebben veel baat bij een goede nachtrust. Probeer je dus te houden aan de aanbevolen hoeveelheid slaap van 8 uur per nacht

7. Houd je nagels kort

Misschien klinkt dit als een rare tip maar lange nagels kunnen een voedingsbodem vormen voor ziektekiemen en bacteriën. Ze zijn daarnaast ook moelijker schoon te maken dan korte nagels. Knip je vingernagels dus lekker kort.

Dit artikel is in samenwerking met Libelle.nl tot stand gekomen.