Draai voor klassieke weergave

Tekenen en symptomen bij een tekort aan vitamine D

Een tekort aan vitamine D kan veel gezondheidsproblemen geven. Denk hierbij aan vermoeidheid, spierkrampen en huidproblemen. Hoe merk je nog meer of je een tekort hebt aan vitamine D? En hoe zorg je ervoor dat je genoeg vitamine D binnenkrijgt?

Wat is vitamine D?

Vitamine D is nodig om calcium uit voeding in het lichaam op te nemen. Het is daarom belangrijk voor de groei en het behoudt van stevige botten en tanden. Daarnaast speelt vitamine D een rol bij een goede werking van de spieren en het immuunsysteem.

Hoeveel vitamine D heb ik nodig?

Voor iedereen geldt een dagelijkse aanbevolen hoeveelheid van 10 microgram vitamine D. Aan kinderen jonger dan 4 jaar, ouderen, mensen met een getinte of donkere huidskleur, mensen die weinig buiten komen en zwangere vrouwen wordt geadviseerd om extra vitamine D in te nemen.

Hoe zorg ik dat ik genoeg vitamine D binnen krijg?

Zonlicht is de belangrijkste bron van vitamine D. Je maakt namelijk zelf vitamine D aan wanneer de zon op je huid schijnt. Het is daarom aan te raden om minimaal een half uur per dag naar buiten te gaan. Maar je kunt vitamine D ook binnenkrijgen door het eten van bepaald voedsel. Denk hierbij aan vette vis, vlees en eieren. Daarnaast is het aan te raden om wat (extra) boter op je brood te smeren. In halvarine, margarine zit namelijk veel vitamine D.

Mogelijke symptomen van een vitamine D-tekort:

  1. Tekort aan energie
  2. Zwakkere botten
  3. Bloedend tandvlees
  4. Spier- en/of gewrichtspijn
  5. Lusteloosheid
  6. Angstaanvallen
  7. Hyperventilatie
  8. Krampen en spiertrillingen
  9. Hartproblemen: Bij langdurig vitamine D-tekort

Huidproblemen bij vitamine D-tekort

Er kunnen niet alleen lichamelijke of geestelijke klachten ontstaan bij een tekort aan vitamine D. Je kunt ook last krijgen van de volgende huidproblemen:

1. Doffe huid

Als je huid een beetje grijzig en dof oogt en je ineens last hebt van donkere kringen onder je ogen, is de kans groot dat je kampt met een vitamine D-tekort.

2. Onrustige huid

Ook kan een onrustige huid een vitamine D-tekort betekenen. Vitamine D kan bepaalde ontstekingen in de huid verminderen. Wanneer je een tekort hebt aan deze vitamine, moet je lichaam meer moeite doen om te vechten tegen huidaandoeningen, zoals acne en rosacea.

3. Toename van rimpels en lijntjes

Daarnaast fungeert vitamine D als een antioxidant die helpt fijne lijntjes en rimpels te voorkomen. Wanneer je niet genoeg vitamine D binnenkrijgt, ziet je huid er wat ouder uit en krijg je sneller last van rimpels

4. Droge en trekkerige huid

Daarnaast kan een droge, jeukerige huid een belangrijk symptoom zijn van een vitamine D-tekort. Je kunt last krijgen van een droge huid op je wangen, kin en voorhoofd. In het ergste geval kan het eczeem veroorzaken, omdat je immuunsysteem niet meer goed functioneert.

5. Toename van puistjes

Tot slot kan een vitamine D-tekort ervoor zorgen dat je sneller zweet. Hierdoor kan de huid droog en geïrriteerd raken, waardoor je sneller last krijgt van puistjes.

Wist je dat je bij het wandelen in de natuur veel vitamine D binnenkrijgt? 
Lees hier alle gezondheidsvoordelen van wandelen in de natuur.

Let op: Startpagina geeft geen medisch advies. Raadpleeg bij gezondheidsklachten altijd een arts.

Auteur: Ilse Bloemendal