Draai voor klassieke weergave

Dit kun je doen tegen ongewenst urineverlies

Ruim anderhalf miljoen Nederlanders heeft last van incontinentie. Dat zijn niet alleen zwangere vrouwen, maar ook doodgewone mannen en vrouwen die tot hun schrik soms wat urine verliezen. Hoe kan dat? En wat kun je doen om onverwachte nattigheid in je ondergoed te voorkomen?

Heb je na een harde nies of hoestbui wel eens ‘oei’ gedacht? Even gesprongen op de trampoline van de kinderen en dan een sprintje getrokken naar de wc? Of bij een flinke inspanning, zoals het tillen van zware boodschappentassen of een zware sportoefening, gemerkt dat je wat urine verliest? Gênant, maar niet meer dan dat, want veel mensen boven de veertig jaar hebben af en toe of regelmatig last van ongewenst urineverlies. Gelukkig kun je er genoeg tegen doen.

Zwangerschap en de overgang

Veel vrouwen maken tijdens of na een zwangerschap kennis met ongewenst urineverlies. De bekkenbodemspieren verslappen en hun blaas wordt in elkaar gedrukt door de groeiende buik. Ook na de bevalling kunnen spieren een tijdje slapper zijn. Maar dat gaat vanzelf weer over, niks om je zorgen over te maken. Slappe bekkenbodemspieren zijn meestal de oorzaak van urineverlies. Dat geldt ook voor vrouwen in de overgang. Doordat het lichaam minder oestrogeen produceert, verzwakken de bekkenbodemspieren en de schedewand.

Ook mannen

Er wordt weinig over gepraat, maar ook mannen kunnen last hebben van incontinentie. Eén op de vier mannen boven de veertig jaar heeft er mee te maken. De oorzaak kan een vergrote prostaat zijn. In de loop van de jaren blijft een prostaat doorgroeien, dat is een normaal verschijnsel. Daardoor kun je niet meer goed uitplassen en blijf je na een toiletbezoek nog lang nadruppelen. Neem de tijd op de wc en plas zo goed mogelijk uit. Maak je je zorgen over de vergrote prostaat? Ga dan voor een controle langs de huisarts om uit te sluiten dat er meer aan de hand is.

Train die spieren!

Die bekkenbodemspieren spelen dus een grote rol bij het controleren van de urine, zowel bij mannen als bij vrouwen. Geef die spieren regelmatig een flinke workout, dan kan ongewenst urineverlies worden voorkomen. Maar hoe train je deze spieren? Met zogenaamde kegeloefeningen, waarbij je de bekkenbodemspieren een paar seconden aanspant en dan weer ontspant. Doe die oefeningen elke dag, dan merk je snel effect. Het mooie is: het valt niemand op dat je je bekkenbodemspieren traint, dus je kunt de oefeningen doen wanneer je maar wilt. Je kunt de bekkenbodemspieren ook trainen door tijdens het plassen te stoppen, weer verder te plassen, weer te stoppen. Plassen in morse-code, daar kun je het mee vergelijken.

Extra veiligheid: incontinentie-materiaal

Hoe vaak je ook hoort en leest dat je je voor urineverlies niet hoeft te generen, blijft het een ongemakkelijke situatie. Wil je het zekere voor het onzekere nemen, dan kun je kiezen voor incontinentie-materiaal. Hoeft niemand te weten, want het zijn allang niet meer die krakende dikke luiers waar onze ouders en grootouders mee rondliepen. Het zijn kleine, discrete verbandjes die er ook voor zorgen dat je niet naar urine ruikt. Verlies je meer urine dan een paar druppels, dan kun je kiezen voor speciale onderbroeken die eruit zien als gewoon ondergoed. Gewoon bij de drogist te koop, niks om je voor te schamen!

Oud? Jij niet! Die paar rimpeltjes kun je toch makkelijk camoufleren? En de juiste kledingstijl zorgt er ook voor dat je stijlvol voor de dag komt!

Auteur: Sabina Posthumus