Draai voor klassieke weergave

Last van een herfstdip? Met deze tips kom je de koude dagen door

Het wordt weer donkerder en kouder buiten. Hierdoor worden we vaak ook een stuk eenzamer. We gaan er namelijk minder op uit en brengen meer tijd op de bank door. Niet gek, dat een herfstdip dan al snel op de loer ligt.

Met deze tips van Margriet.nl kun je zo’n dip voorkomen óf verhelpen. Want het zou zonde zijn als je door de herfstdip niet van dit prachtige seizoen kunt genieten.

Oorzaak van een herfstdip

Ongeveer één op de tien Nederlanders heeft in het najaar last van een herfstdip, dus het is helemaal niet gek als jij er ook last van hebt. De oorzaak van zo’n dip heeft hoogstwaarschijnlijk te maken met de verandering van het licht: hierdoor raakt de aanmaak van het slaaphormoon melatonine ontregelt. Dit hormoon heb je nodig voor een regelmatig slaapritme en een goed humeur.

Een herfstdip herkennen

Hoe weet je of je gewoonweg een beetje somber bent, of echt last hebt van een herfstdip? Er zijn een aantal signalen waar je op kunt letten: je voelt je moe, lusteloos, hebt last van vreetbuien en voelt je somber en/of chagrijnig. Hoeveel je ook slaapt of uitrust, de moeheid lijkt maar niet weg te gaan. Als je je hierin herkent, zou je weleens last kunnen hebben van een (beginnende) herfstdip. Dit is overigens niet hetzelfde als een winterdepressie, maar kan er wel een voorstadium van zijn. Wees er daarom op tijd bij: hoe eerder je uit de dip bent, hoe beter. De onderstaande tips kunnen helpen.

Tips om een herfstdip te voorkomen

1. Omarm het daglicht

Een herfstdip komt vooral voort uit een gebrek aan daglicht. Zorg er daarom voor dat wanneer het wél licht is, je zoveel mogelijk daglicht meepakt. Maak tijdens de lunchpauze een wandeling en zit overdag bij het raam. Heb je abnormaal veel last van de donkere dagen? Dan kan lichttherapie ook een oplossing zijn.

2. Zorg voor gezonde snacks in huis

Het verstoorde ritme van ons lichaam zorgt ervoor dat je meer zin hebt in eten. Als je het moeilijk vindt om de verleiding om te snacken te weerstaan, zorg er dan in ieder geval voor dat je genoeg gezonde snacks in huis hebt. Denk hierbij aan fruit, groente of noten of één van de dingen uit deze lijst met ideeën.

3. Beweeg genoeg

Van bewegen word je gelukkig: dan maak je namelijk het gelukshormoon dopamine aan. Sporten is daarom hét medicijn tegen stress en lusteloosheid. Maak iedere dag een wandeling, doe wat oefeningen of ga gewoon lekker naar de sportschool. Is sporten niet jouw ding? Op deze 12 manieren kun je meer bewegen zonder dat je hoeft te sporten.

4. Blijf leuke dingen doen

Je hebt op natte, koude dagen waarschijnlijk weinig zin om eropuit te gaan. Toch kun je dit beter wel doen om te voorkomen dat de eenzaamheid erin sluipt. Als je leuke plannen maakt, heb je ook iets om naar uit te kijken. Lekker bijkletsen met vriendinnen of een leuke filmavond houden, dus!

5. Houdt een ritme vast

Hoe verleidelijk het ook is om tot elf uur ’s ochtends in je bed te blijven liggen, je doet je lichaam er geen plezier mee. Ook door het thuiswerken kan het lastig zijn een ritme vast te houden. Maar hoe ‘normaler’ je blijft leven, hoe makkelijker het voor je lichaam is om zich aan te passen aan het nieuwe seizoen.

6. Eet op tijd

Door de verschuiving in lichturen kan het zijn dat je de neiging krijgt om op andere tijden te gaan eten. Je gaat later ontbijten (wanneer het licht is), en hierdoor ook later lunchen en dineren. Maar dit kun je beter niet doen: hoe later je ’s avonds eet, hoe meer je maag en darmen ’s nachts aan het werk moeten, en hoe meer je nachtrust verstoord wordt. Je kunt je het beste aan de tijden houden waarop je normaal ook eet.

7. Geniet van de herfst

We weten het: het is altijd een beetje balen wanneer de warme zomer voorbij is en we weer moeten wennen aan regen, kou en donkere dagen. Maar dat is niet alles wat het najaar te bieden heeft: er zitten ook zoveel mooie kanten aan dit seizoen. Het is gezellig, want iedereen is vaker thuis. De natuur is prachtig, met de vele herfstkleuren, paddenstoelen en herfstige geur. Je kunt weer pepernoten eten en warme chocolademelk drinken, én genieten van de prachtige herfstmode. Nog niet overtuigd? Hier lees je waarom de herfst zo fijn is.

Let op: Startpagina geeft geen medisch advies. Raadpleeg bij gezondheidsklachten altijd een arts.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Margriet.nl.