Ga naar de inhoud

Consumentenbond onderzoekt misstanden bij vergoeding hoortoestellen

Vergoeding hoortoestellen schiet te kort volgens Consumentenbond Bron: © Canva - Vergoeding hoortoestellen schiet te kort, Consumentenbond start actie 

Veel Nederlanders met gehoorproblemen betalen ongemerkt zelf voor iets waar ze al recht op hebben: de oplader of eerste set batterijen van hun hoortoestel. Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat zorgverzekeraars en audiciens onduidelijk zijn over deze vergoeding, waardoor consumenten vaak honderden euro’s mislopen. De bond roept op tot actie, want gehoorverlies is al duur genoeg.

Onvoldoende informatie over vergoeding hoortoestellen

Volgens de Consumentenbond geven zorgverzekeraars en audiciens te weinig heldere informatie over wat precies wordt vergoed bij een nieuw hoortoestel. Wie via de zorgverzekering een toestel krijgt, heeft namelijk óók recht op een gebruiksklaar apparaat. Dat betekent inclusief oplader of eerste set batterijen. Dat recht bestaat al sinds 2005, toen het Zorginstituut Nederland vastlegde dat hulpmiddelen altijd gebruiksklaar moeten worden geleverd.

Toch blijkt uit onderzoek dat veel mensen alsnog zelf betalen. En dat loopt op: een oplader kost al gauw €150 tot €200, terwijl batterijen gemiddeld €15 per maand kosten.

Uitspraak uit 2022 wordt vaak genegeerd

De Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ) oordeelde in 2022 al dat consumenten die een hoortoestel krijgen, ook recht hebben op vergoeding van de bijbehorende accu of batterijen. Het Zorginstituut Nederland bevestigt dit beleid op haar website. Toch blijkt de praktijk weerbarstig.

De Consumentenbond onderzocht de websites en polisvoorwaarden van 15 zorgverzekeraars en 5 grote audicienketens (waaronder Audika, Beter Horen, Hans Anders, Schoonenberg en Specsavers). Slechts een klein deel vermeldt de vergoeding duidelijk op hun website. Zorgverzekeraars DSW, VGZ en Zorg en Zekerheid vinden hun informatie al voldoende, terwijl de rest belooft de communicatie te verbeteren.

De tekst gaat onder de berichten verder >>

Wie betaalt de rekening?

De onduidelijkheid zorgt ervoor dat consumenten vaak zelf opdraaien voor kosten die eigenlijk onder de verzekering vallen.

Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond, noemt dit onacceptabel:

Het gaat om verzekerde zorg. Zorgverzekeraars moeten de regie nemen en consumenten actief helpen om hun vergoeding te krijgen.

Zorgverzekeraars als ASR, CZ, DSW, Menzis, VGZ en Zilveren Kruis zeggen dat klanten zich kunnen melden voor een nabetaling als ze de kosten onterecht zelf hebben gedragen. Zorg en Zekerheid verwijst juist naar de audicien, terwijl ONVZ nog geen standpunt heeft ingenomen. De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) bekijkt de zaak.

Servicepakketten: zinvol of misleidend?

Veel audiciens bieden bij aankoop een servicepakket aan met onder andere onderhoudsproducten, verlengde garantie of een oplader. Maar als die oplader al onder de basisverzekering valt, kan dat pakket onnodig duur uitvallen. Je betaalt gewoon dubbel, want de consument krijgt geen 2 opladers.

De Consumentenbond adviseert consumenten om kritisch te kijken of zo’n servicepakket daadwerkelijke meerwaarde heeft. “Laat je niet wijsmaken dat je moet bijbetalen voor iets wat eigenlijk gewoon wordt vergoed,” aldus de bond.

Wat kun jij doen als consument?

Wie een nieuw hoortoestel heeft gekocht, kan het volgende doen:

  1. Check de polisvoorwaarden van je zorgverzekering onder ‘hulpmiddelen’ of ‘hoorzorg’.
  2. Neem contact op met je verzekeraar als je een oplader of batterijen zelf hebt betaald.
  3. Bewaar de bonnen en vraag om nabetaling op basis van de SKGZ-uitspraak van 2022.
  4. Deel je ervaring via het Meldpunt Eerlijk van de Consumentenbond (categorie ‘Hoortoestellen’).

Grote groep geraakt door onduidelijkheid

Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) gebruiken inmiddels meer dan 1,5 miljoen Nederlanders een hoortoestel. Jaarlijks komen daar tienduizenden nieuwe gebruikers bij. Voor velen is het een flinke investering, zeker omdat het eigen risico eerst moet worden aangesproken. Dat maakt heldere informatie over vergoedingen cruciaal.

De grootste groep gebruikers zijn mensen op leeftijd, die zijn extra gevoelig voor onduidelijke regels of ingewikkelde vergoedingsprocedures.

Tijd voor duidelijkheid

De Consumentenbond dringt aan op transparantie en compensatie. Iedereen die recht heeft op een vergoeding, moet die zonder strijd kunnen krijgen. Want goed horen is geen luxe, maar een basisbehoefte!

Bronnen

  • Consumentenbond – Onderzoek naar vergoeding hoortoestellen (2025)
  • Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ), uitspraak 2022
  • Zorginstituut Nederland – Hulpmiddelenbeleid (2005, geactualiseerd 2024)
  • CBS – Cijfers gehoorverlies en gebruik hoortoestellen (2024)
  • Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) – toezicht op vergoeding hulpmiddelen
  • Websites van Audika, Beter Horen, Hans Anders, Schoonenberg, Specsavers
  • Polisvoorwaarden van 15 Nederlandse zorgverzekeraars (najaar 2025)

Meer over: