Draai voor klassieke weergave

10 tips om griep te voorkomen

Het najaar brengt vaak een griepgolf met zich mee. Dagenlang plat liggen met flinke griep: daar zit je natuurlijk niet op te wachten. Gelukkig zijn er een aantal dingen die je kunt doen om de kans op besmetting met het griepvirus te verkleinen. Bekijk hieronder de tien tips tegen griep.

Top 10: tips om griep te voorkomen

  1. Griepprik
  2. Frisse lucht
  3. Aansteken (besmettingsgevaar)
  4. Gezond eten
  5. Voldoende nachtrust
  6. Bacteriën (hygiëne)
  7. Geen nagels bijten
  8. Alcohol vermijden
  9. Niet hard snuiten
  10. Papieren zakdoeken

De griepprik

Dit is de meest effectieve manier om de griep te voorkomen: de griepprik halen. Hiervoor kan je een recept aanvragen bij je huisarts. Via je werkgever wordt er ook vaak een gratis griepprik aangeboden. Griepprikken worden niet altijd door zorgverzekeraars vergoed.

Frisse lucht

Frisse lucht in huis is héél belangrijk om griep en verkoudheid te voorkomen. Zet dus, ondanks de kou, regelmatig een raampje open om goed door te luchten.

Besmettelijk

De griep is erg besmettelijk. Wees daarom extra alert dat niemand je aansteekt. Het is misschien niet zo vriendelijk, maar neem toch even afstand van iemand die in je buurt aan het hoesten is. Als je partner de griep heeft, is het geen slecht plan om een paar nachtjes apart te slapen.

Gezond eten

Het ligt misschien voor de hand, maar gezond eten is erg belangrijk. Dat is het natuurlijk het hele jaar door, maar in het najaar is het niet onverstandig om je immuunsysteem eens een flinke boost te geven met de juiste voedingstoffen. Eet vooral veel proteïnen en antioxidanten. Denk aan peulvruchten, noten en fruit. Daarnaast is het belangrijk om voldoende water te drinken.

Nachtrust

Als je te weinig slaapt, is dat zéér nadelig voor je immuunsysteem. Een uitgeput lichaam vecht minder goed tegen virussen dan een lichaam dat topfit is. Zorg dat je voldoende (nacht)rust pakt.

Bacteriën

We noemden al dat het griepvirus zeer besmettelijk is. Je huis voldoende luchten kan helpen tegen het virus dat in de lucht hangt, maar dit is niet de enige manier waarop je besmet kan worden. Ook spullen kunnen besmet raken, waardoor het virus overgedragen wordt op je handen. Was je handen daarom extra vaak en was ze zeker als je er net in hebt geniest of gehoest of vlak voor het eten.

Nagels bijten

Maak jij je schuldig aan deze slechte eigenschap? Stop ermee! Je kan je handen nog zoveel wassen, als jij een nagelbijter bent maakt dit echt geen verschil. Er zitten zoveel bacteriën onder je nagels, die er met een simpele wasbeurt niet onder vandaan komen.

Alcohol

Uit onderzoek is gebleken dat 24 uur nadat je een glas alcohol gedronken hebt, je witte bloedlichaampjes nog steeds minder goed zijn in het bestrijden van virussen. Laten staan dus!

Niet hard snuiten

Begin je al last van een loopneus te krijgen?  Let er dan goed op dat je niet te hard snuit. Hard je neus snuiten kan namelijk je voorhoofdholtes beschadigen, waardoor je een ontsteking op kunt lopen.

Papieren zakdoekjes

Als je al een beetje aan het snotteren bent, dan is het heel belangrijk dat je altijd papieren zakdoekjes bij je hebt. Als je moet niezen of hoesten, doe het dan daarin. Gebruik ze eenmalig en gooi ze gelijk weg.

Auteur: Tara Stokdijk