Draai voor klassieke weergave

10 tips om griep te voorkomen

Het najaar brengt helaas vaak een griepgolf met zich mee. Dagenlang plat met flinke griep: daar zit je natuurlijk niet op te wachten. Gelukkig zijn er een aantal dingen die je kunt doen om de kans op besmetting te verkleinen. Met deze tien tips voorkom je die nare griep in de herfst.

1. De griepprik

De griepprik is een van de meest effectieve manieren om de griep te voorkomen. Je kunt de griepprik vragen aan de huisarts. Let wel op, griepprikken worden niet altijd door zorgverzekeraars vergoed. Werk je nog? Check dan of je werkgever een gratis griepprik aanbiedt.

2. Zorg voor voldoende frisse lucht en haal regelmatig een frisse neus 

Frisse lucht in huis is héél belangrijk om griep en verkoudheid te voorkomen. Zet dus, ondanks de kou, regelmatig een raampje open om goed door te luchten. Doe dit alleen als het droog is (en blijft!). Het is ook aan te raden om regelmatig een frisse neus te halen. Met een wandeling van 30 minuten heb je al voldoende vitamine-D en beweging. 

3. Houdt voldoende afstand 

De griep is helaas erg besmettelijk. Om te voorkomen dat je andere mensen aansteekt, is het slim om voldoende afstand te houden. Als je partner de griep heeft, is het geen slecht plan om een paar nachtjes apart te slapen. COVID19 heeft ons laten zien dat afstand houden wel degelijk effect heeft op ziektes - nog nooit zo weinig mensen hadden griep als in 2020!

4. Eet gezond en gevarieerd 

Het ligt misschien voor de hand, maar gezond eten is erg belangrijk. Dat is het natuurlijk het hele jaar door, maar in het najaar is het niet onverstandig om je immuunsysteem een flinke boost te geven met de juiste voedingstoffen. Eet vooral veel proteïnen en antioxidanten. Denk aan peulvruchten, noten en fruit. Daarnaast is het belangrijk om voldoende water te drinken.

5. Zorg voor voldoende nachtrust

Weinig slapen is nadelig voor je immuunsysteem. Een uitgeput lichaam vecht minder goed tegen virussen dan een lichaam dat uitgerust is. Zorg dat je voldoende (nacht)rust pakt. Hoeveel dit is, verschilt per persoon. Volwassenen hebben voldoende aan 6 tot 8 uur slaap per nacht. Bij hogere leeftijd verdwijnt meestal de behoefte aan lange slaap, het slaappatroon verandert. Vaak slapen senioren ‘s nachts korter en doen overdag een slaapje. Het lijkt daarom alsof ouderen meer slapen, maar aan de totale slaapduur verandert weinig.

6. Wees extra schoon en ga zo bacterievorming tegen

We noemden al dat het griepvirus zeer besmettelijk is. Je huis voldoende luchten kan helpen tegen het virus dat in de lucht hangt, maar dit is niet de enige manier waarop je besmet kan worden. Ook op spullen kan het virus zitten, waardoor het wordt overgedragen op je handen. Was je handen daarom extra vaak, zeker als je er net in hebt geniest of gehoest of vlak voor het eten.

7. Stop per direct met nagelbijten

Maak jij je schuldig aan deze slechte eigenschap? Stop ermee! Je kan je handen nog zoveel wassen, als jij een nagelbijter bent maakt dit echt geen verschil. Er zitten zoveel bacteriën onder je nagels, die er met een simpele wasbeurt niet onder vandaan komen.

8. Minder met alcohol en drink met mate 

Uit onderzoek is gebleken dat 24 uur nadat je een glas alcohol gedronken hebt, je witte bloedlichaampjes nog steeds minder goed zijn in het bestrijden van virussen. Laten staan dus! Wil je toch een borrel? Drink dan met mate!

9. Snuit niet te hard je neus 

Heb je een loopneus?  Let er dan goed op dat je niet te hard snuit. Hard je neus snuiten kan namelijk je voorhoofdholtes beschadigen, waardoor je een ontsteking op kunt lopen.

10. Zorg voor genoeg papieren zakdoekjes en gebruik ze eenmalig

Als je al een beetje aan het snotteren bent, dan is het heel belangrijk dat je altijd papieren zakdoekjes bij je hebt. Als je moet niezen of hoesten, doe het dan daarin. Gebruik ze eenmalig en gooi ze gelijk weg - dit i.v.m. de bacteriën. 

Lees ook:

Bronnen: Thuisarts.nl, Nemokennislink.nl

Auteur: Ilse Bloemendal