Draai voor klassieke weergave

Wat te doen als je eenzaam bent

Eenzaamheid ontstaat meestal door het missen van hechte, emotionele connecties met mensen. Dat zorgt vaak voor negatieve gevoelens van leegte, verdriet en angst. Je kan er zelfs lichamelijke klachten van krijgen. Als je het gevoel van eenzaamheid bespreekbaar maakt, kan er wat aan gedaan worden. 

Je kan het aangeven bij je vrienden, familie of kennissen. Als je die niet hebt, kunt je het ook bij de gemeente kenbaar maken. Als je bijvoorbeeld aan jouw gemeente laat weten wat je situatie is, hoe stil het iedere dag bij je is, kunnen er ook hulptroepen in actie komen. Denk daarbij aan hulpverleners of vrijwilligers. Maar je kunt er ook zelf voor zorgen dat je met andere in contact komt. Een hobby is een goede optie, wij geven hieronder vijf opties. 

5 hobby’s tegen eenzaamheid

1. Word vrijwilliger 

Wil je iets goed doen voor een ander, jezelf nuttig maken en onder de mensen of dieren zijn? Je kunt overal in Nederland terecht voor vrijwilligerswerk. Je kunt bijvoorbeeld de buurttaxi gaan rijden, activiteiten bij verzorgingshuizen gaan organiseren of begeleider worden van (sport)activiteiten op scholen. Meer informatie hierover vind je online bij de gemeente of welzijnsorganisatie in de buurt. 

2. Ga sporten 

Een teamsport of een sport zoals dansen of yoga kan enorm verbinden. Als je je inschrijft bij een sportvereniging zie je waarschijnlijk elke week dezelfde mensen. Ben je iets minder actief of bewegelijk, dan kun je je ook altijd inschrijven bij een bridge- of schaakclub. Naast de trainingsavonden organiseren zij ook wedstrijden. 

3. Schrijf je in bij een vereniging of kerkgemeenschap

Een vereniging komt vaak één keer per week samen om samen naar buiten te gaan. Als je een vereniging zoekt die dicht bij je interesses ligt, heb je gelijk al een verbinding met de overige leden. Dit zijn namelijk allemaal mensen die ongeveer dezelfde interesses hebben als jou. Wat dacht je van een wandelvereniging? Naast de wekelijkse bijeenkomsten hebben verenigingen veel uitjes door het hele jaar heen. Extra gezellig. Als je gelovig bent is het leuk om je te verdiepen en je in te schrijven bij de kerk. Veel kerken organiseren themadagen of avonden, waar je leuke activiteiten kunt doen. 

4. Kom in contact met dieren 

Talloze onderzoeken hebben aangetoond dat dieren de eenzaamheid verminderen. Mensen met huisdieren ervaren bovendien minder stress, hebben betere gezondheid en leven langer. Is het houden van een huisdier geen optie? Bezoek een kinderboerderij of dierentuin, neem de hond van de buurman mee op een wandeling, ga eens naar een kattencafé of wordt vrijwilliger in het dierenasiel. Misschien doe je er zelfs nog wel een mensenvriend op! 

5. Volg een cursus of workshop

Als je geen zin hebt om wekelijks bij elkaar te komen zoals bij een vereniging, raden wij je aan om cursussen en workshops te gaan volgen. Altijd al een taal willen leren of denk bijvoorbeeld aan een kookworkshop, een computercursus of een schildercursus. Cursussen en workshops zijn vaak gezellig en daarnaast kun je er veel van leren. Bovendien ziet je nergens aan vast. 

Hoe herken je eenzaamheid? 

Je kunt het gevoel van eenzaamheid bij jezelf aan diverse punten herkennen. Eenzaamheid kenmerkt zich met een verdrietig, leeg, machteloos of angstig gevoel:
1.    Je hebt negatieve gedachten;
2.    Je hebt een laag zelfbeeld;
3.    Je hebt last van sociale onhandigheid, verlegenheid en/ of onzekerheid;
4.    Je vindt het moeilijk om contact te leggen;
5.    Je toont claimgedrag of vermijdingsgedrag; 
6.    Je bent niet in staat om de eenzame situatie te veranderen;
7.    Je hebt last van stress en/ of lichamelijke klachten zoals hoofdpijn en benauwdheid;
8.    Je voelt je somber of futloos;
9.    Je hebt een gebrek aan eetlust;
10.  Je ervaart slaapproblemen. 

Een nieuwe relatie is natuurlijk ook een prima optie. Dit zijn vijf tips bij online daten

Bronnen: 
Mindkorrelatie, theoptimist, ikwoonleefzorg, libelle en ouderenwegwijs.

Auteur: Ilse Bloemendal