Draai voor klassieke weergave

Wil je beginnen met hardlopen? Zo pak je dat aan

Veel mensen zijn dit jaar gestart met goede voornemens en begonnen met hardlopen. Nu de sportscholen zijn gesloten, voel jij misschien de druk om ook een poging te wagen. Maar waar begin je, wat heb je nodig, hoe doe je het en waarom zou je het überhaupt doen?

Hoe begin je met hardlopen?

Heb je nog nooit hardgelopen en weet je niet goed waar je moet beginnen? Zoek dan eerst uit waar je wilt hardlopen. Een hardlooproute door woonwijken en langs stoplichten is niet ideaal. Woon je in de buurt van een park of een kade? Kijk of je daar een geschikte route kunt vinden. Het is daarnaast belangrijk om niet te hard van stapel te lopen. Hoe langzaam of kort je ook loopt, in het begin heeft het altijd een positief effect op je lichaam en geest. Laat je daarom niet gek maken als je wordt ingehaald en het gevoel hebt dat je aan het joggen bent. Zorg er ten slotte voor dat je de essentiële benodigdheden bezit, met op nummer één een goed paar hardloopschoenen

5 essentiële benodigdheden bij hardlopen

1.    Hardloopschoenen (goede kwaliteit)
2.    Hardloopkleding
3.    Sporthorloge of hardloopapp
4.    Sportarmband of flipbelt
5.    Hardloopreflectie?

Een comfortabel tempo

Het is lastig om een antwoord te vinden op de vraag hoe je het beste kunt hardlopen. Je beweegt je benen één voor één naar voren, net als ieder ander, maar je moet veel zelf aanvoelen. Zoek een comfortabel tempo. Bij een comfortabel tempo moet je ondertussen kunnen praten. Niet dat je dit de hele weg hoeft te doen; hiermee kun je het testen. Probeer dit tempo vervolgens aan te houden, zodat je een constant ritme hebt. Daarnaast is het belangrijk om door te blijven ademen. Als je een goede loper bent, maken je stappen weinig geluid door de juiste veerkracht. Hoe zwaar je ook bent. Probeer dus niet te stampen, maar laat je vooruitduwen. 

Hulpmiddelen bij hardlopen

Handige hulpmiddelen bij hardlopen zijn schema’s en apps zoals Runkeeper om je aan vast te houden. Het zorgt voor structuur als je het hardlopen wil opbouwen. Mocht je na de eerste keer enthousiast zijn, weet dan dat het beter is om de volgende dag niet opnieuw te gaan. Door rustdagen te gebruiken, geef je je lichaam de kans te herstellen. Begin met een paar minuten tot 20 à 30 minuten per ronde, afhankelijk van je fitheid. In hardloopapps kun je zien hoeveel kilometer je hebt gelopen, hoeveel calorieën je hebt verbrand en wat je gemiddelde snelheid is. Zo kun je na de eerste keer hardlopen de volgende keer je tijd proberen te verbeteren.  

Voordelen van hardlopen

“Waarom zou je in vredesnaam starten met hardlopen?”, vragen veel mensen zich af die er nooit aan zijn begonnen. Allereerst is het ideale streven - spieren kweken en vet kwijtraken - met hardlopen al snel haalbaar. Tijdens het hardlopen verbrandt je lichaam op een snelle manier calorieën en die snelle verbranding gaat na de hardlooproute nog even door. Daarnaast krijg je meer uithoudingsvermogen, sterkere spieren en een betere stofwisseling van hardlopen. Veel hardlopers zien het ook als een moment om ‘hun hoofd leeg te maken’. Als je niet direct het idee hebt dat je dat ermee bereikt – omdat je te druk bezig bent met het lopen zelf - wees dan geduldig, het komt vanzelf.  

Een veelgemaakte fout bij hardlopen

Een veelgemaakte fout bij korte afstanden hardlopen is het meenemen van een drinkfles. Zorg ervoor dat je van tevoren naar de wc bent geweest en goed hebt gedronken. Bij lange afstanden (vanaf 10 kilometer) wordt het wel aangeraden om te drinken tijdens het hardlopen. Geen sterke energiedrankjes, bij voorkeur gewoon water. Je kunt een flipbelt om je heup gebruiken om een waterfles in te bewaren. Zo’n flipbelt of sportarmband is overigens ook handig voor je sleutels en telefoon. 

Nu je weet wat, hoe en waarom je moet hardlopen, is het tijd om uit te zoeken welk sporthorloge bij jou past. Wil je naast hardlopen op een andere manier in beweging blijven? Dan zijn deze oefeningen om thuis fit te blijven voor jou weggelegd!

Auteur: Anouk Bruel