Draai voor klassieke weergave

5 voedingssupplementen die bewezen effectief zijn

Als je gezond leeft, fit bent en gevarieerd eet, heb je in principe geen vitaminepillen of andere supplementen nodig. Toch kunnen sommige voedingssupplementen een waardevolle aanvulling zijn op de vitaminen en mineralen die je uit je voeding haalt. Welke dat zijn? Wetenschapsjournalist Willem Koert zocht het uit en Margriet.nl zette het voor je op een rij.

Bewezen effectief

Voedingssupplementen zijn altijd een aanvulling op een gezond voedingspatroon. Bovendien is het menselijk lichaam beter in staat om vitaminen en mineralen op te nemen uit voeding dan uit pillen. Van sommige vitaminen en mineralen is zelfs bekend dat overdaad schade kan aanrichten. Toch zijn sommige voedingssupplementen een waardevolle toevoeging op de vitaminen en mineralen die je lichaam uit voeding opslaat. Zo zijn de volgende vijf supplementen voor bijna iedereen een effectieve aanvulling:

1. Eiwit

Zou je graag wat pondjes kwijt willen? Dan zijn eiwitten onmisbaar volgens Koert. “Eiwitshakes worden meestal gebruikt voor spieropbouw en dat is inderdaad ook een bijkomend effect, maar ook iemand die wil afvallen heeft baat bij het supplement. Vervang tijdens de lunch eens je sandwich voor een eiwitshake en je zult merken dat je eetlust afneemt.” Bovendien verbruik je volgens Koert meer energie. “Hoe meer eiwitten je tot je neemt, hoe meer energie je lichaam verbruikt en hoe meer vet je verbrandt.”

2. Magnesium

Volgens de wetenschapsjournalist is het slikken van magnesium aan te raden voor elke slechte slaper. De werking van het middeltje is volgens hem in diverse onderzoeken bewezen. “Magnesium draagt er aan bij dat de slaapfase waarin je lichaam zich herstelt, wordt verlengd. Daardoor slaap je als het ware efficiënter: het positieve effect van slaap neemt toe.”

3. Yambushitake

Als je nieuwe informatie tot je neemt, bijvoorbeeld tijdens het studeren, leggen je hersenen nieuwe verbindingen aan. Maar naarmate we ouder worden, wordt dit steeds minder. Volgens Koert hebben ouderen daarom baat bij het slikken van een Yambushitake-supplement. “Deze paddenstoel staat ook wel bekend als pruikzwam en Lion’s Mane. Het wordt gekweekt in Japan en bevat stoffen die je hersenen helpen bij het vormen van nieuwe verbindingen. Je verjongt je hersenen als het ware.”

4. Gelatine

De werking van gelatine zou volgens wetenschappelijk onderzoek zorgen voor het behoud van sterke gewrichten. “Gewrichten bestaan uit een soort aminozuren die voorkomen in het eiwit gelatine”, legt Koert uit. “Het lichaam is prima in staat die aminozuren om te zetten, maar met gelatine help je dat proces een handje. Wanneer je last hebt van stramme of stijve gewrichten kan een supplement er voor zorgen dat de beschadigde gewrichten op de lange termijn weer opknappen.”

5. Creatine

Iedereen die sport, heeft volgens Koert baat bij creatine. “Het effect is bewezen in honderden studies en dan overdrijf ik niet. Het verbetert je herstel, zorgt dat de spiercellen meer en makkelijker suiker uit je bloed kunnen opnemen, vermindert de kans op blessures, en ook je gewrichten en je hersenen hebben er baat bij”. Wel moet je uitkijken met de hoeveelheid. Teveel creatine kan er namelijk weer voor zorgen dat je vocht vasthoudt. Dus draaf niet door en houdt het bij maximaal twee theelepels per dag.

En dat geldt niet alleen voor creatine. Teveel van een bepaalde vitaminepil slikken is eigenlijk altijd gevaarlijk. Misschien kun je met sommige zelfs beter helemaal stoppen… Weten hoe dit zit? Lees verder op Margriet.nl: Waarom een overdosis vitaminen gevaarlijk kan zijn.