Draai voor klassieke weergave

Deze 5 voedingssupplementen zijn bewezen effectief

Als je gezond leeft, fit bent en gevarieerd eet, heb je in principe geen vitaminepillen of andere supplementen nodig. Toch kunnen sommige voedingssupplementen een waardevolle aanvulling zijn op de vitaminen en mineralen die je uit je voeding haalt. Welke dat zijn? Deze vijf voedingssupplementen zijn bewezen effectief.

Wat zijn voedingssupplementen?

Voedingssupplementen zijn stoffen die je als aanvulling op je dagelijkse voeding kunt nemen. Het zijn producten in de vorm van pillen, poeders, druppels, capsules of drankjes en bedoeld als aanvulling op de dagelijkse voeding. Voedingssupplementen bevatten vitamines, mineralen of bioactieve stoffen. De meeste mensen hebben echter geen voedingssupplementen nodig, omdat ze al voldoende voedingsstoffen binnenkrijgen door gevarieerd te eten.

Bewezen effectief

Voedingssupplementen zijn altijd een aanvulling op een gezond voedingspatroon. Bovendien is het menselijk lichaam beter in staat om vitaminen en mineralen op te nemen uit voeding dan uit pillen. Van sommige vitaminen en mineralen is zelfs bekend dat overdaad schade kan aanrichten. Toch zijn sommige voedingssupplementen een waardevolle toevoeging op de vitaminen en mineralen die je lichaam uit voeding opslaat. Zo zijn de volgende vijf supplementen voor bijna iedereen een effectieve aanvulling:

1. Eiwit

Zou je graag wat pondjes kwijt willen? Dan zijn eiwitten onmisbaar. Eiwitshakes worden meestal gebruikt voor spieropbouw, maar kunnen ook gebruik worden voor als je wil afvallen. Het nuttigen van een eiwitshake, kan je eetlust verminderen. Vervang daarom tijdens de lunch eens je sandwich voor een eiwitshake. Daarnaast verbruik je meer energie. Hoe meer eiwitten je tot je neemt, hoe meer energie je lichaam verbruikt en hoe meer vet je verbrandt.

2. Magnesium

Het slikken van van magnesium is aan te raden voor elke slechte slaper. De werking van het middeltje is in diverse onderzoeken bewezen. Door magnesium wordt je slaapfase waarin je lichaam zich herstelt, verlengt. Je slaapt efficiënter omdat het positieve effect van slaap toeneemt.

3. Yambushitake

Als je nieuwe informatie tot je neemt, bijvoorbeeld tijdens het studeren, leggen je hersenen nieuwe verbindingen aan. Maar naarmate we ouder worden, wordt dit steeds minder. Daarom hebben met name ouderen baat bij het slikken van een Yambushitake-supplement. Dit supplement is gemaakt van een paddenstoel. Deze paddenstoel staat ook wel bekend als pruikzwam en Lion’s Mane. Het wordt gekweekt in Japan en bevat stoffen die je hersenen helpen bij het vormen van nieuwe verbindingen. Je hersenen worden als het ware verjongd.

4. Gelatine

De werking van gelatine zou volgens wetenschappelijk onderzoek zorgen voor het behoud van sterke gewrichten. Gewrichten bestaan uit een soort aminozuren die voorkomen in het eiwit gelatine. Je eigen lichaam is zeker in staat om deze aminozuren om te zetten, maar met gelatine help je dat proces een handje. Wanneer je last hebt van stramme of stijve gewrichten kan een supplement ervoor zorgen dat de beschadigde gewrichten op de lange termijn weer opknappen.

5. Creatine

Iedereen die sport heeft baat bij creatine, blijkt uit honderden wetenschappelijke studies. Creatine verbetert je herstel, zorgt dat de spiercellen meer en makkelijker suiker uit je bloed kunnen opnemen, vermindert de kans op blessures. Tot slot hebben je gewrichten en hersenen er baat bij. Wel moet je uitkijken met de hoeveelheid. Te veel creatine kan er namelijk weer voor zorgen dat je vocht vasthoudt. Dus draaf niet door en houdt het bij maximaal twee theelepels per dag. En dat geldt niet alleen voor creatine. Als je te veel van een bepaalde vitamine binnenkrijgt, kan dit (bij langdurig gebruik) schadelijk zijn voor je gezondheid en voor vervelende symptomen zorgen.

Wist je dat een tekort aan vitamine D gezondheidsproblemen kan geven? Lees hier de tekenen en symptomen bij een vitamine D-tekort.

Let op: Startpagina geeft geen medisch advies. Raadpleeg bij gezondheidsklachten altijd een arts.

Bron: Margriet.nl
Auteur: Ilse Bloemendaal