Draai voor klassieke weergave

Het vriest, hoe houd je het warm? 6x tips voor een koukleum

Koukleumen en winterliefhebbers: het is weer eens ouderwets koud. Een blauwe lucht, pakken sneeuw en je adem in wolkjes in de vrieskou, dat is genieten. Tenminste, als je lekker warm bent ingepakt. We geven je 6 verrassende tips om lekker warm te blijven, zodat je - als kouwelijk type - toch van de winter kunt genieten.

Sommige mensen zijn van nature koukleumen, andere mensen hebben een intern straalkacheltje. Hoe komt dat? Vrouwen hebben het over het algemeen sneller koud dan mannen, dunne mensen koelen sneller af dan mensen met meer vet op de botten en sporters zijn, ook als ze stil zitten, warmer dan bankhangers. Met deze tips kunnen zowel mensen die kouwelijk aangelegd zijn als de warmbloedige types genieten van echt winterweer.

1. Warm de dag beginnen

Begin de dag met warme kleren, dat scheelt al de helft. Gooi je kleding kort in de wasdroger of leg je sokken, ondergoed en t-shirt op de verwarming terwijl je aan het douchen bent. Is het huis ’s ochtends koud? Zorg er dan eerst voor dat jij opwarmt, voordat je aan de thermostaat gaat draaien. Ben je een koukleum, dan warm je namelijk moeilijk op als je bent afgekoeld.

2. Koud douchen beter voor de weerstand

Het is heel verleidelijk om lang onder de hete douche te blijven staan bij winterse temperaturen. Het blijkt dat juist koud douchen een goede manier is om je innerlijke thermostaat op te stoken. Volgens experts, zoals ijsman Wim Hof, zorgt een ijskoude douche ervoor dat je bloeddruk tijdelijk omhoog gaat, zodat je organen in je lichaam warm blijven. Je vaten vernauwen zich, waardoor je warmte beter vasthoudt én je stimuleert de bloedsomloop. Deze methode werkt niet meteen, je kunt jezelf geleidelijk laten wennen aan koud douchen, door de douche steeds iets langer koud(er) te draaien aan het einde van je douchebeurt. Durf jij het aan?

3. Warme voeten, warm lijf

Echt zo’n tip uit grootmoederstijd: als je voeten warm zijn, is je hele lijf warm. Loop je te rillen? Kijk dan even naar je voeten: heb je warme schoenen aan? Een dikke schoenzool is bij koud weer belangrijk, om te voorkomen dat de kou van de grond je voeten bereikt. Draag liever twee paar dunne sokken dan één paar dikke, want in de laagjes tussen de sokken komt warme lucht en dat houdt je voeten op temperatuur. Extra warm: wollen inlegzooltjes. En ben je thuis, pak dan je voeten ook lekker warm in. Schaam je niet voor onflatteuze sloffen en dikke sokken, het is winter!

TIP: Door je voeten te masseren stimuleer je de doorbloeding. Maak strijkende bewegingen over de voet, met lichte druk, om de bloedsomloop in je voeten te stimuleren. 

4. Warm naar buiten: vergeet je hoofd niet

Een warme winterjas, lekkere dikke wanten en een sjaal: dat heeft iedereen wel. Maar denk je eraan om bij koud weer ook je hoofd goed in te pakken? Net zoals baby’s verliezen we toch wat warmte via ons hoofd, een warme muts is echt geen overbodige luxe. En dat statische mutshaar, tja, dat neem je dan maar voor lief.

Speciale handwarmers in je jaszak kunnen ervoor zorgen dat je koude handen kunt warmen. Het zijn zakjes met een speciale gel, die warm wordt als je erin knijpt, te koop bij een buitensportwinkel. Ben je toch aan het winkelen, koop dan ook een thermoshirt of thermo-ondergoed. Veel warmer dan je vertrouwde katoentje!

Aanrader: Heb je het vaak koud, blijf dan niet stil zitten rillen, kom in beweging. Springen, zwaaien met je armen, stevig doorwandelen: het zorgt ervoor dat je snel weer opwarmt. Helpt dat niet? Neem een lekkere bak hete koffie of thee. Oòk na een (lange) winterwindeling is het altijd een goed idee om een thermosfles met wat warms te drinken in je rugzak te stoppen.

5. Eet jezelf warm

Eet voldoende als het buiten koud is, want voedsel is letterlijk brandstof. Dit is niet het moment om streng te lijnen. Mensen met een ijzertekort of te kort aan vitamine B12 hebben het sneller koud, zorg ervoor dat je die vitamines voldoende binnenkrijgt. Naast traditionele warme winterkost zoals stamppot, erwtensoep en warme chocolademelk, warm je ook lekker op van pittig eten. Chilipepers in de stoofschotel, een hete curry, een lik sambal op een boterham kaas en veel gember in de thee of door de saus, zorgen ervoor dat je van binnenuit opwarmt.

6. Slaap lekker warm

Natuurlijk ligt het dubbeldikke winterdekbed op je bed, misschien nog met een extra dekentje omdat het zo koud is. Nog niet genoeg? Koop flanellen dekbedovertrekken, want die zijn lekker zacht én ze houden warmte goed vast. Dat geldt natuurlijk ook voor zo’n ouderwetse flanellen pyjama. Een kruik zorgt voor een warm bed, net als een elektrische deken of een warmtekussen, en als je sokken aanhoudt in bed weet je zeker dat je het warm genoeg houdt. Want, warme voeten is een warm lijf. 

Lees ook:
-    Ga jij lekker wandelen met dit weer? Dit zijn de voordelen van wandelen in de natuur
-    Denk ook aan de vogels deze winter 

Auteur: Sabina Posthumus