Draai voor klassieke weergave

Zo kun je een winterdip voorkomen en verminderen

De winter is in volle gang. De dagen zijn korter, het regent en waait en we zitten meer binnen. Voor de één het favoriete seizoen van het jaar, voor de ander een periode die resulteert in depressieve gevoelens. Hoe houd je een winterdip tegen? Met deze tips kun je zelf een winterdip voorkomen of verminderen. 

Om verwarring te voorkomen: een winterdip is een stuk minder heftig dan een (winter)depressie. We spreken van een winterdip als je tijdelijk niet goed in je vel zit door de korte dagen, het vroeger donker worden en de verandering van het klimaat. Bij een winterdepressie herhaalt de winterdip zich jaarlijks en heb je dagelijks klachten als moeheid, slaapproblemen, somber zijn voor het grootste deel van de dag, een afgenomen of juist enorm toegenomen eetlust, schuldgevoelens en concentratieproblemen.

Ga naar buiten

Al is het ’s winters koud, trek die dikke wollen jas aan en ga naar buiten. Dat frisse lucht een mens goed doet, is meer dan waar. Ga bij voorkeur overdag naar buiten zodat je zoveel mogelijk daglicht mee kunt pakken. In het donker zal het je een minder voldaan gevoel geven. Of je nu een klein blokje om maakt of een kilometertocht door het bos: als je dagelijks wandelt, merk je direct verschil. Ben je een sportieveling? Dan kun je natuurlijk ook je hardloopschoenen onder het stof vandaan halen en jezelf in de kille temperaturen warm houden door je volledig te geven tijdens een sprint.

Schrijf je gedachten op

Schrijf je gedachten op en dan niet als notitie op je telefoon of tablet, maar ouderwets met pen en papier. Het helpt je gedachten telkens een stukje positiever te krijgen als je dagelijks een aantal dingen opschrijft. Schrijf ’s ochtends op waar je dankbaar voor bent en welke dingen je dag leuk zouden kunnen maken. Schrijf vervolgens ’s avonds op welke dingen je dag een stukje leuker hebben gemaakt. Geef het niet meteen op omdat je denkt dat je niets leuks hebt gedaan. Het gaat om kleine dingen, zoals een compliment dat je kreeg van de buurman, dat je trots op jezelf mag zijn dat je ondanks je tegenzin zelf naar de supermarkt bent gegaan of dat je een telefoontje hebt gepleegd waar je enorm tegenop keek. Door je op de positieve gedachten te richten, zullen de negatieve stemmetjes in je hoofd naar de achtergrond verdwijnen.

Sociaal contact

Doordat je in de winter meer tijd in huis doorbrengt, spreek je misschien minder mensen en voel je je eerder alleen. Daarbij heb je waarschijnlijk weinig zin om contact met iemand op te nemen. Doe het toch. Probeer het gevoel van ‘geen zin hebben in’ te negeren en vraag eens aan iemand hoe het gaat. Het doet iedereen goed om met anderen te blijven praten. Nodig een vriend uit om langs te komen of vraag je familie om eens te komen eten. En als je geen zin hebt in goede gesprekken, zet je simpelweg een serie of film op. Zorg er in ieder geval voor dat je niet continu alleen bent. 

Houd ritme in je dagen

Als er iets belangrijk is, is het ritme houden. Ga op een vast tijdstip naar bed en sta elke dag rond hetzelfde tijdstip op. Hierdoor raak je beetje bij beetje gewend aan de winter en het opstaan en naar bed gaan in het donker. Naast voldoende slaap, is beweging ook belangrijk. Ga niet alleen dagelijks een blokje om, maar zorg ook dat je wekelijks sport. Er is tegenwoordig van alles te doen. Van aquasporten en yoga tot tennissen en schaatsen in een overdekte hal zodat je niets hoeft mee te krijgen van de winterse kou. Sport je liever thuis? Dit zijn ideale sportoefeingen voor thuis om fit te blijven. Houd ten slotte een tijdstip aan waarop je gaat eten, en stel het niet uit omdat je weinig eetlust hebt.

10 tips bij een winterdip

1.    Schrijf ’s ochtends drie dingen op waar je dankbaar voor bent
2.    Houd ritme in je dag 
3.    Ga een paar keer per dag naar buiten
4.    Zorg dat je je ergens op kunt verheugen
5.    Haal licht in huis (gordijnen open, lichten aan)
6.    Eet gezond en neem genoeg vitaminen
7.    Pak de fiets in plaats van de auto
8.    Geef jezelf een wintercadeau
9.    Blijf sociaal contact houden
10.  Schrijf ’s avonds drie dingen op waar je van hebt genoten 

Heb jij moeite om te stoppen met nadenken? Bekijk hier vijf tips om minder te piekeren.
Wist je al dat breien, haken en andere handwerkjes helpen bij depressieve gevoelens? Lees hier waarom je van breien gelukkig wordt. 

Let op: Startpagina geeft geen medisch advies. Raadpleeg bij gezondheidsklachten altijd een arts.

Bron: Avrotros
Auteur: Anouk Bruel