ik kan geen zorg verzekering betalen omdat ik op dit moment geen inkomen heb wat moet ik nu doen?

ik kreeg opeens een brief dat ik 4 maanden niet betaald heb...wat kan ik het beste doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (4)

Om uitstel vragen met de reden waarom je niet hebt betaald/kon betalen.
En als je geen inkomen hebt, heb je recht op een uitkering. Het ligt er een beetje aan hoe je werkloos bent geraakt welke uitkering dit is. Van het UWV als je ontslag hebt gekregen (WW) of als je ziek (ZW) of arbeidsongeschikt (WIA) bent geraakt. Of van de gemeente (WWB) als je geen recht hebt op een uitkering van het UWV.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hel lullig, maar dan heb je pech, en moet je toch betalen. Geld lenen ofzo. En natuurlijk een zorgtoeslag aanvragen. Maar de premie moet betaald worden, en er is niets wat je daartegen kan doen.

Neem contact op met je verzekering en leg de situatie uit. Misschien kun je een betalingsregeling treffen.

Ik wou dat ik kon zeggen, dat je niet hoeft te betalen, maar dat is niet zo. Beter dat je nu probeert het recht te trekken, dan dat je als wanbetaler word gezien.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Al vier maanden lang je zorgverzekering niet
betalen heeft niet zo veel met pech te maken.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Pech in de trant van, jammer voor de vraagsteller.
Je wilt een burberry bloes kopen en je hebt een 2 jarig abonnement op de iphone 4.

Dan heb je dus geld.

Wat je moet doen is zo snel mogelijk een baantje zien te vinden.
Er is altijd wel wat te doen. Loop maar eens een uitzendbureau binnen.

Want die zorgverzekering moet betaald worden en dat zul je zelf moeten doen.
Een achterstand van 4 maanden is al niet handig,
maar laat het niet verder oplopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, dat viel mij ook al op. Mensen weten weer niet waar ze hun prioriteiten moeten leggen..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja Bliets, maar ook twee (anonieme) minnaars
die vinden dat normaal.
Zouden die het geld naar de vraagsteller gaan brengen?
gvrox
11 jaar geleden
Misschien dat de minnaars niet doorhadden dat je refereerde aan eerdere vragen van de vraagsteller. Van mij wel een + !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hier nog een +1... Dit zijn nu juist die personen die zich graag door anderen laten onderhouden, zielig doen en tegelijkertijd feestvieren met het geld de ze zogenaamd niet hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plus van mij. Gezien zijn laatste vraag wil ie nu op de pc hoofdstraat een burberry bloes kopen. Maar geen zorgverzekering betalen.
Wat in de reacties ook al wordt opgemerkt, is dat je niet "opeens" een brief krijgt dat je vier maanden niet betaald hebt. Ik neem toch aan dat je wist dat je je premie niet betaalde. Het is heel vervelend als je dat door omstandigheden niet kunt, maar je kop in het zand steken en wachten op een aanmaning, is niet de beste strategie.

Allereerst is de grote vraag natuurlijk hoe het komt dat je geen inkomen hebt. Aangezien kinderen onder de 18 gratis verzekerd zijn, ben je in elk geval 18 jaar of ouder. Als je op school zit, heb je recht op een tegemoetkoming scholieren of op studiefinanciering, en als je niet op school zit, moet je werken. Als je geen werk hebt, en je hebt geen recht op een werkloosheids- of arbeidsongeschiktheidsuitkering, dan heb je recht op WWB (Bijstand). Daarnaast is er de zorgtoeslag, waarmee je al een groot deel van de premie zult kunnen betalen.

Ik weet niet hoe oud je bent, maar tot je 21e moeten je ouders financieel voor je zorgen. Toch kun je als 18-, 19- of 20-jarige al een bijstandsuitkering krijgen, die veel lager is dan de gewone Bijstand. Maar zelfs die lage Bijstand is - zéker icm zorgtoeslag - ruim voldoende om je premie van te kunnen betalen. Je zou dus gewoon je zorgverzekering moeten kunnen betalen.

Je hebt geen inkomen, maar blijkbaar wel een computer met internet, en een Iphone 4 met tweejarig abonnement, getuige een vorige vraag van je. Dat moet je toch érgens van betalen. Daarnaast moet je toch eten en een dak boven je hoofd hebben, lijkt me. Dus óf je woont bij je ouders thuis, in welk geval je ouders je vast wel uit de brand willen helpen als jij tijdelijk geen werk kunt vinden (en dat ook móeten als je nog geen 21 bent) óf je woont zelfstandig en dan moet je toch een inkomen hebben, of het probleem dat jij hebt is veel en veel groter dan een betalingsachterstand voor je zorgverzekering. In het eerste geval raad ik je aan om met je ouders te gaan praten en heel hard op zoek te gaan naar werk, waarbij je tijdelijk een Bijstandsuitkering aan zou kunnen vragen als dat niet snel genoeg lukt. In het tweede geval raad ik je aan om hulp te zoeken via het maatschappelijk werk, en ook in elk geval een Bijstandsuitkering aan te vragen. Bij zo'n uitkering hoort o.a. de verplichting om zo snel mogelijk werk te zoeken, dus dat moet je sowieso blijven doen. Of je moet binnenkort willen starten met een opleiding, maar ook dan is een bijbaantje vaak noodzakelijk, en zou ik als ik jou was ook snel de stufi aanvragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dit is ff wat beschaafder en netter omschreven als het vorige antwoord van de vorige , zo kan het dus ook +je
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het vorige antwoord was meer dan beschaafd, alleen zijn er altijd van die mensen die overal een soft excuus voor iedereen zoeken. Deze persoon kan gewoon niet met geld omgaan en legt zijn prioriteiten verkeerd. En als ik er vanuit mag gaan dat ook jij een eerlijk en hard werkend persoon bent, zijn wij uiteindelijk die personen die voor de kosten mogen opdraaien van deze mensen. Waarom altijd vriendelijk blijven wanneer dit niet de bedoeling is?
+1 voor het antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Lies; hij is weer prachtig informatief! + @fixutmaris: het vorige antwoord was een keurig, enigzins moederlijk antwoord van iemand die het klappen van de zweep kent. Pappen en nathouden levert papkindjes op, en die hebben wij liever niet te houden over onze belastingbetalende rug.