Hoe voorkom ik vocht in een oud huis?

Ik woon in een huis uit 1900. Het is er erg vochtig: ondanks continu luchten (ramen open) beslagen ramen, muffige geur, hier en daar zwartige plekken.
Wat is een goede manier om vochtoverlast tegen te gaan in een oud huis?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
9.2K

Het beste antwoord

Ik woon ook in een vergelijkbaar oud en vochtig huis. Er kan veel vocht via de grond omhoog komen als je op vochtig land woont. Ik heb in de gang en het toilet tegels gelegd en in de kamers een houten vloer. Onder deze houten vloer heb ik dik plastiek gelegd. Spul is niet zo duur en bij je bouwmarkt te verkrijgen, het heeft verder geen geluids- of warmte isolerende eigenschappen. Dit gaf een overtuigend merkbaar verschil in de vochtigheid in mijn huis.

Verder is regelmatig luchten en doorstoken van groot belang. Kost je wat aan energie maar dat is het denk ik wel waard want in een vochtige omgeving wonen is niet gezond.

Vocht vreters en dergelijke halen niet zoveel als je je bedenkt dat als je pannetje pasta kookt je veel vocht de ruimte in jaagt, vergelijk dat met het vocht wat je in de vocht vreter terug vind...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Als het ondanks goed ventileren en stoken, toch vochtig blijft, zou ik daar een expert naar laten kijken. Misschien zit er heel veel vocht onder de vloer.

Je moet dus eerst de oorzaak wegnemen. Daarna is goed ventileren erg belangrijk. Maar dat geldt voor alle huizen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ventileren niet voldoende helpt, op zoek gaan naar de bron(nen) van de vochtigheid en kijken of je daar iets aan kunt doen (vocht in de kruipruimte bijvoorbeeld?), vochtvreters plaatsen, stoken.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een vochtvreter. Heb ook ooit in een vochtig huis gewoond en dat werkte prima. Zijn wel prijzig maar het helpt wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vooral als u in een ouder huis woont ontkomt u er bijna niet aan: vochtproblemen. Deze problemen worden veroorzaakt door een te grote hoeveelheid vocht in huis. Vochtproblemen openbaren zich doorgaans door het ontstaan van natte plekken op plafonds, vloeren en wanden. Daarnaast veroorzaakt een teveel aan vocht in de woning schimmelgroei, muffe geuren en aantasting van materialen.

Een vochtprobleem wordt veroorzaakt door opstijgend vocht, condensatie en /of lekkages. Opstijgend vocht treed doorgaans via funderingen, kruipruimten en (spouw-)muren de woning binnen. Het vocht trekt via wanden en spouw omhoog. Condensatie van vocht vindt vooral plaats op koude materialen in huis. U kunt hierbij denken aan ramen, kozijnen, muren etc. Door het hoge vochtgehalte in huis condenseert het vocht op deze koude materialen. Tijdens condensatie gaat vocht van de dampvorm over in de vloeibare vorm. Met andere woorden, onzichtbaar waterdamp vormt vocht dat zich afzet tegen ramen, wanden etc.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ventileren is de beste oplossing hiervoor !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik woon in een huis van 1914 en had ook veel last van vocht

er bleek een halve meter bouwafval tussen de spouwmuur te liggen, dat probleem is opgelost door een paar onderste stenen uit de muur te halen en zodoende kon het weggehaald worden

ook zijn er aan de voorkant en achterkant van de woonkamer luchtgaten beneden in de muur gemaakt

sindsdien is het een stuk minder geworden

ik heb ook altijd een raampje op een kier staan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in mijn vorige huis hadden we enkel glas, elke morgen waren ze kletsnat. dat werd stukken beter toen we dubbel glas er in lieten zetten. verder hebben we een extra opening onder het huis gemaakt (zijkant huis via het kruipluik), en luchten werkt ook wel iets maar de was droogde nauwelijks in de winter en dat bleef wel zo. En om nou heel de dag alle ramen open te zetten? De vraag is dan waarom je nog verwarming in je huis hebt. maak je badkamer met chloor schoon, de zwarte schimmel verdwijnt dan tijdelijk (het zichtbare tenminste) en je hebt dan toch een schoner gevoel lijkt me zo.