Wat kan er mis zijn met je CV als je twee maal per jaar echt flink water moet bijvullen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (6)

Hoeft op zich geen probleem te zijn. Dit komt vaker voor bij sommige type ketels. Desnoods vraag je een installateur om er even naar te kijken

Toegevoegd na 1 uur:
zoals blijkt uit mijn eigen vraag hieronder weet ik niet alles van cv's. Ik heb echter wel enkele jaren bij een cv-servicebedrijf op de administratie gewerkt. Als klanten 3-4 keer per jaar moesten bijvullen werd daar niet veel actie op ondernomen. Bij een onderhoudsbeurt (wat je zeker eens per jaar of twee jaar, afhankelijk van je ketel moet laten uitvoeren) werd er nog wel eens naar gekeken, maar er werd geen monteur op af gestuurd. Tenzij er sprake was van zichtbare lekkage.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er verder geen opvallende lekkages zijn, lijkt het mij een defect in het expansievat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan zit er waarschijnlijk ergens een lek

je moet ook eens als je hem gevuld hebt een dag later even kijken {als je ketel zichzelf ontlucht} of je nog wat bij moet vullen omdat de lucht uit het water is.

Heb je een oudere ketel dan moet je waarschijnlijk zelf ontluchten en kun je bij een radiator op de bovenste verdieping even het ontluchtingskraantje openzetten totdat er water komt en de lucht eruit is.

Helpt dit ook niet dan even een monteur laten komen die je leiding afperst.
Hij laat het water eraf en zet de leidingen op druk doormiddel van lucht met een compressor
als de luchthoeveelheid minder wordt dan zit er een lek.
suc6
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is niet zo maar even te zeggen. Het systeem verliest water en dat betekent dat er een lek zit. Theoretisch kan dat overal zitten waar water zit, beginnende in de warmtewisselaar van de ketel, overstortventiel op de ketel, expansievat bij de ketel, radiatoren , leidingen, afsluiters en koppelingen.
Het eenvoudigste is alle afsluiters en koppelingen na te lopen. Vaak zie je op bronzen delen een groene corrosie en op stalen delen bruine corrosie op de plaats van de lek. Ook kun je de vloerbedekking controleren op mogelijk vlekken. Daarna kun je voorzichtig alle koppelingen aandraaien en de pakkingen van de afsluiters controleren. Mocht je geen lek in de radiatoren, leidingen, kranen en koppelingen kunnen vinden, dan is het zaak de ketel te inspecteren. Haal de kap van de ketel en kijk of er aan de binnenkant lekkagevlekken zitten. Deze kunnen veroorzaakt zijn door een overstortventiel of door de wisselkraan die het water of naar de radiatoren stuurt of naar de boiler om het tapwater op te warmen. Ook dien je de vulkraan te controleren. Als je expansievat lekt zie je dat meestal aan de buitenkant. Je warmtewisselaar kan alleen door een specialist gecontroleerd worden. Heb je een lek in de vloerverwarming dan ben je zuur.
Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vul eerst je CV eens tot ongeveer 1,5 bar
Zet je thermostaat hoger zodat de CV ketel brand .
Kijk of het kraantje met de meestal roode knop druppelt.
Als dat het geval is, dan kan het roode expansievat lek zijn .
Dit kan je horen door met een voorwerp ,tegen de onderkant van het vat te kloppen .
Klinkt dat massief,dan deze dus lek .
Ga je het vat vervangen, dan raad ik je aan ,om ook het overstort ventiel te vervangen .
Als deze open is geweest, dan sluit deze meestal niet meer 100 procent .

Toegevoegd na 6 minuten:
het overstort ventiel is dus dat kraantje met de roode knop ,
Nooit zomaar aan deze knop draaien
Wand dan sluit hij dus niet meer 100 procent .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben geen monteur, maar mijn man was wel cv monteur. Van hem heb ik wel eens gehoord dat dan het drukvat kapot is (en dat is volgens mij inderdaad dat rode vat), tenminste als er geen lekkages zijn.