hoe kom ik van mijn vochtprobleem af in mijn schuur (slecht geisoleerd)

er zit al witte aanslag op de enkelsteens muur van mijn schuur. dit is volgens mij een slecht teken, de afwatering van mijn tuin is redelijk goed. alleen de schuur ligt dieper dan de tuin (de schuur ligt in het afschot van de tuin....) is dit probleem op te lossen vraag ik mij af.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
12.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie ook deze vraag,
Oplossing van het probleem is in grote lijnen het zelfde.
http://www.goeievraag.nl/vraag/schimmel-kelder-schimmel-stenen-ondergrond.84343

Het beste antwoord

Ventileren moet altijd, zorg daar dus ook voor. Dat je schuur in het afschot van de tuin ligt is niet erg maar aan de muur waar het regen/grond water zich verzamelt dien je wel voor afdoende drainage te zorgen. Met een eensteensmuur zou ik isolatiepanelen kiezen die je aan de binnenzijde bevestigd. Deze panelen zijn niet dik en geven weinif ruimteverlies. Denk ook aan het aanbrengen van een dampremmende folie tussen steen en isolatiewand. Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klinkt logisch maar ga toch een prof ernaar laten kijken, krijg teveel verschillende tips

Andere antwoorden (7)

De enige manier om van vochtproblemen af te komen is ventileren.

Als je geen raam o.i.d. hebt, is het verstandig er eentje te maken. Het moet er ademen, anders kom je er nooit af.

Je kunt ook een paar gaten in de muur boren. Wel tegenover elkaar zodat het kan tochten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan het proberen met vochtverdrijvers maar zoals je het probleem beschrijft zal je het wat groter aan moeten pakken. Ten eerste zal je de vloer en het onderste gedeelte van de muren moeten isoleren op vocht. Is het dan nog niet opgelost dan moeten de hele muren vocht geïsoleerd worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ventileren zoals mijn voorganger schrijft.

Wil je er helemaal vanaf kun je een voorzetwand tegen de buitenwand aanzetten met folie en isolatie. Maar ventileren is nummer 1.

Vochtdoorslag komt ergens vandaan. Omdat de overstek te klein is, niet aanwezig, dus de gevel altijd nat wordt door regen etc.
Of het komt bijv. door opspattend water, kun je de onderste 90cm impregneren bijv. Kun je ook de gehele gevel meepakken, ben je er ook voor een deel vanaf.
Kan ook vanuit de fundering komen, soms hebben schuren geen fundering of staan je gewoon op de zwarte grond. Fundering kun je injecteren. Maar dat is weer kostbaar.

Ik persoonlijk zou goed ventileren en impregneren (en dat laatste pas als de muur een keer kurkdroog is. En herhalen.

Zoek de oorzaak voor je ergens aan begint.

Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het vochtdoorslag is, gelden alle vorige antwoorden.
Het kan ook condens zijn. Daar helpt isoleren het beste tegen. Het vocht uit de lucht condenseert op een koude muur. Op isolatie is dat minder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De witte aanslag op een nieuwe vaksteenmuur duid op het verlaten van zuren uit de mortel en hoeft niets met vocht te maken te hebben,
Je kunt voor vochtproblemen kiezen tussen ventileren of stoken. Laat een iemand met verstand van zaken kijken naar de aanslag of plaats een foto,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maak boven en onder een ventilatierooster,voor het aanvoeren van frisse lucht, en het afvoeren van de vochtige lucht.
Het moet er letterlijk uit trekken,of wel het moet tochten.
Dan droogt het vanzelf wel.
Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat probleem is op te lossen door de muur te reinigen goede en veilige gevelreiniger (Q-ing Chemicals) na het reinigen, de muur laten drogen en dan impregneren. Je kan ook nog voor een product kiezen voor optrekkend vocht.