Wij zijn van plan met een groepje van vijf á zes vrienden een huis te huren bij de woningbouwvereniging. Hoe kan ik dit het beste regelen?

Moet ik netjes opgeven dat we dit met een groepje van zes man willen doen, of moet ik gewoon het huis op eigen naam laten zetten en mijn vrienden als het ware laten 'logeren'?
Mijn enige inkomen is mijn studiefinanciering (die vrij hoog is), maar we zijn niet allemaal studenten. Met z'n vijven of zessen kunnen we de maandelijkse lasten zonder moeite bekostigen.

Wat zijn de haken en ogen aan dit plan, en hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
4.2K

Het beste antwoord

Ik heb in zo'n studentenhuis gewoond, met zijn vijven in een gewone sociale huurwoning. We stonden allemaal netjes ingeschreven op dat adres bij de gemeente, waren geen fiscaal partners, en hadden het helemaal legaal geregeld bij de woningbouwvereniging.

Ik was er niet bij toen de constructie werd opgezet, maar dit is hoe het werkte: één van ons (de huisoudste) stond bij de woningbouwvereniging ingeschreven als hoofdhuurder, de andere vier als medehuurders. Dat is wat anders dan onderhuurders, we waren alle vijf verantwoordelijk voor de huur.

De hoofdhuurder had een aparte rekening geopend voor de huur inclusief bepaalde andere kosten (de krant, de telefoonrekening, gas en licht, servicekosten, kattenvoer voor de huiskat) waar wij allemaal inzicht in hadden. Daar storten wij de 'huur' aan het studentenhuis op, en werden vervolgens de huur van de woning en de andere kosten van betaald.

Als er iemand verhuisde, werd dat aan de woningbouwvereniging doorgegeven en werd diegene uitgeschreven als medehuurder. En de nieuwe student die erin kwam, werd weer ingeschreven als medehuurder. Toen de huisoudste vertrok, was het een simpele administratieve handeling om één van de andere vier (de nieuwe 'huisoudste') officieel te bevorderen tot hoofdhuurder. Zo kon het studentenhuis gewoon in stand blijven.

Als je dit doet, raad ik je aan om het op deze manier te doen. Een half-illegale constructie zoals jij in je hoofd hebt is vragen om problemen, dat komt gegarandeerd uit en dan worden jullie allemaal aangepakt voor fraude. Wel verschilt het per woningbouwvereniging of deze constructie wordt geaccepteerd.

Ga er in ieder geval persoonlijk langs, als groep, en zorg ervoor dat jullie héél netjes en vooral rustig overkomen. Er bestaan veel vooroordelen over studenten (en niet allemaal onterecht!), dus een woningbouwvereniging die nog niet gewend is aan zo'n constructie (of erger, er slechte ervaringen mee heeft) moet ervan overtuigd worden dat jullie de woning netjes houden en geen geluidsoverlast zullen veroorzaken. Schuif vooral degenen die niet studeren naar voren als verantwoordelijke volwassenen.

Overigens, als je dit allemaal netjes op orde hebt: hou wel rekening met de wachtlijsten voor een sociale huurwoning! Als je nog niet ingeschreven staat, kan het jaren duren voordat je iets fatsoenlijks kunt vinden dat groot genoeg is voor zes man.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja precies... Maar dan is het dus legaal. En dus niet met 'logees'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klinkt als een slim plan. Ik ga dit zeker voorstellen aan de woningbouw.
De wachtlijst is geen probleem; ik sta al jaren ingeschreven en kom binnen enkele maanden in aanmerking voor een woning. Of een dergelijk plan geaccepteerd wordt valt te bezien, maar ik heb het voordeel dat de persoon die hierover gaat jarenlang mijn buurman is geweest. Wellicht knijpt hij een oogje toe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De pret gaat volgens de woningbouw niet door, maar ik wil je desalniettemin bedanken voor je constructieve bijdrage.

Andere antwoorden (7)

Met een groepje kan je dat vergeten, zullen ze niet leuk vinden.
Ik zou het met 2 personen proberen. Man en vrouw (als vriend en vriendin) maar man man kan natuurlijk ook. Dan mag je beide salarissen bij elkaar optellen.
Het is toegestaan een kamer (of meerdere) te verhuren, zolang je zelf ook in het pand woont is het geen onderhuur.

Welke plaats wil je wonen?
Want waar kan je zomaar een huis van de woningbouwvereniging huren, geen wachtlijst?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk eerder dat je een groter risico loopt met de belastingdienst. Of jullie moeten ingeschreven staan op andere adressen. Als je langer dan een half jaar samenwoont, ben je elkaars belastingpartner. Nou zal dat voor officiële kamerbewoning anders zijn, maar kan me herinneren dat ik, op basis van inschrijving bij de gemeente, naheffingen kreeg van toeslagen die ik terug moest betalen. Het fijne weet ik er niet van, maar is zeker een haak of oog om uit te zoeken.

Toegevoegd na 2 minuten:
En als er een hoofdhuurder is en de rest kamers huurt, krijgt diegene gedoe met de belasting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar je ook aan moet denken is dat sommige gemeenten (huisvestings)verordeningen hebben gebaseerd op de Huisvestingswet. Je loopt het risico dat je (toekomstige) buren gaan klagen bij de gemeente. Het is handig om eerst te informeren wat er is toegestaan. Verder zijn er bij verhuur aan 5 personen brandveiligheidseisen van toepassing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarover zouden de buren klagen dan? Wij zijn allemaal betrekkelijk rustige personen. En zou het niet mogelijk zijn een aantal mensen 'onofficieel' te laten 'logeren'?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De brandveiligheidseisen gelden vaak niet als je een woongroep bent, dan mag je wel met 5 of meer.
Je kunt overwegen met je vrienden een woongroep te vormen. Dat moet je officieel laten vastleggen, en dan krijg je vrijstelling van allerlei regels, waardoor je met meer mensen in een woning mag wonen dan normaal gesproken mag als je geen gezin bent. Waar normaal niet meer dan bijvoorbeeld 3 personen mogen wonen van de brandweer, mag je dan wél met z'n 6en wonen, zonder dat je extra branduitgangen hoeft te maken.

Ik geloof dat je op http://www.woongroep.net kunt lezen hoe je dat aanpakt, en wat er de voordelen van zijn.

Of woningbouwverenigingen enthousiast zijn over woongroepen, zou ik overigens niet weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Woningbouwverenigingen houden daar niet van. De huizen worden op die manier uitgewoond.
Bovendien zijn er wachtlijsten.
Je kunt beter proberen op de particuliere markt te huren.
En dan alles met contracten proberen af te dekken. Een hoofdhuurder(ster) en onderhuurders. Met afspraken over onderhoud van de eigen ruimte en de gezamenlijke ruimtes.
Via Kamernet.nl is misschien wel aan iets te komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uitgewoond? Lijkt me niet. Wij zijn stuk voor stuk nette mensen. Wachtlijsten is geen sprake van, want ik heb genoeg punten om direct in aanmerking te komen voor een woning. Particulier zou inderdaad beter zijn, maar dat is hier niet in de buurt. Alleen in de stad, en dat is nu net wat we niet willen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Tristan: jíj weet misschien dat jullie niet zo zijn, maar de woningbouwverenigingen niet... Maar zij gaan er voor de zekerheid wel vanuit dat jullie als groep problemen zullen veroorzaken, omdat dat onder groepen waarschijnlijk veel vaker voorkomt dan bij stelletjes en gezinnen. En een groep die zegt wel net en verantwoordelijk te zijn, dat hebben ze waarschijnlijk al vaker gehoord, en waarschijnlijk bleek dat niet altijd ook daadwerkelijk zo te zijn.
En daar zijn de toekomstige, wél nette en verantwoordelijke groepen helaas de dupe van.
Misschien klopt het juridisch niet, maar veel woningbouwverenigingen willen niet verhuren aan "meerdere gezinnen" tegelijk. Dat kan een beleid zijn.

Als jij dan anderen permanent laat logeren,
dan heeft de buurt dat gauw genoeg door.

En op een gegeven moment komt de belasting daar ook wel achter.
En dan komt de belasting er ook achter dat jij al die extra inkomsten hebt van die zg loge's.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mischien is antikraak iets voor je.. mensen die antikraak wonen.. leven in huizen, oude scholen, toekomstige sloopwoningen enz.. vaak wonen er meerdere mensen in één gebouw.. de huur per persoon is vrij laag. Je zou kunnen proberen of je jezelf met één hele groep kan inschrijven. Echter wanneer je geen goede bewoner bent kunnen ze je er zo uitzetten.. dus tuintje moet op orde zijn en het pand moet er netjes uit blijven zien e.d.. Zie bron voor de website van interim vastgoedbeheer