Wat voor rups is dit?

Welke rups is dit? Ik denk de zuringuil rups maar ik weet het niet zeker. Of is dit een donsvlinder of een bastaardvlinder rups?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (2)

Je hebt volgens mij gelijk ; hoewel ze veel op elkaar lijken, zijn die witte "driehoekjes" vanuit een bepaalde kijkhoek toch wel typisch voor de zuringuil-rups. Bij de andere twee soorten zijn dat toch meer puntjes / vlekjes .

De donsvlinder heeft wat meer oranje en kleinere witte vlekken, en de bastaardsatijnrups heeft ook kleinere witte vlekken. Ze lijken wel verdacht veel op elkaar, ik zou ze hoe dan ook niet aaien ;-) Als je hem echt in de duinen hebt gevonden, zou ik in elk geval in mijn achterhoofd rekening houden met de laatste 2 ; dat zijn beiden spinneruilen en sowieso zo verwant dat ik in elk geval de vlinders met het blote oog niet uit elkaar zou kunnen houden, maar allebei geen lekkere jongens om aan te raken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hihi nee ik durf al niet dichterbij te komen voor een goede foto. Ik heb deze in de tuin gevonden op het onkruid. De haartjes zijn iig oranje en de rups heeft aan de zijkant een patroon en aan de bovenkant geloof ik witte rondjes
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb een andere foto geplaatst waarop de bovenkant te zien is
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
mmm, op die tweede foto zie je weer lang zo duidelijk die driehoekjes niet. Lastig hoor, En ik vraag me ook afof er veel verschil zit tussen de rupsen van één soort onderling ; misschien zijn die ook wel wat verschillend getekend ??
Volgens mij is het geen van de genoemde opties, maar een Satijnvlinderrups - Leucoma salicis. Dus niet de bastaard maar de echte.
Amadea
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Die lijkt er ook veel op. Ik heb deze in de tuin gevonden. Ik durf niet dichterbij te komen om een betere foto te maken ivm de haren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar die heeft juist ronde witte vlekken op zin rug en oranje puntjes aan de zijkant ; niet andersom.
Maar ik blijf erbij dat ze allemaal eng veel op elkaar lijken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoi