kan je in alle huizen komen dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind hem grappig, hoor!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
inbraak! hahaha ;-)

Andere antwoorden (7)

Het is verstandiger om alle radiatoren open te zetten. Als ze in ruimtes staan die je normaal nooit verwarmt is het ook niet nodig om ze helemaal open te zetten. Gewoon op een half is voldoende, het gaat er om dat het water in de leidingen niet bevriest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zet hem ook gewoon aan als ik het koud krijg, en ik zet hem dan ook wel gewoon op 21 graden. Heerlijk! We hebben dan wel een hoekhuis op het zuid-holland-zuid dus in de winter koelt het dan best snel af als er een flinke wind staat. Ik heb een hekel aan dikke kleding. Oh ja, 's nachts zet ik hem meestal op 18 graden.

Maar van de w.c hoeft van mij niet aan.

Alleen woonkamer, keuken, en slaapkamer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ze rond deze tijd allemaal openstaan, al was het alleen maar tegen bevriezing (oud huis). In onze dagelijkse leefvertrekken + de badkamer staan ze helemaal open, op slaapkamers, in halletjes en wc slechts een klein stukje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb ze nu ook allemaal een klein beetje aanstaan.
snachts heb ik hem op 15 graden
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
15 graden? En ik vroeg mij al af of wij hem met 17 graden niet te laag hadden staan :-/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
15 graden is best wel koud, het kost enorm veel energie om overdag bij te verwarmen tot een graad of 20, je kunt hem beter een beetje terug zetten tot een graad of 18. Het schijnt dan dat je bij deze kou minder energie verbruikt dan het huis 'snachts af te laten koelen tot 15 graden en vervolgens je ketel moet laten werken totdat het weer 20 graden is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt helemaal Floorz maar dat kun je een helehoop mensen niet wijsmaken helaas.
Die 5 graden omhoog kost enorm veel energie.
rebecca
14 jaar geleden
oke, maar ik zet hem op 15 maar als ik smorgens beneden kom staat de termometer nog op 17 dus echt koud word het hier niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Rebecca, dan kun je dus het beste je thermostaat op 18 graden zetten. Het is inderdaad zo dat de meeste goed geisoleerde woningen niet zomaar in een nacht helemaal af zullen koelen tot onder de 15 graden, maar toch...het is veel beter voor het millieu én je portomonee om je verwarming 'snachts niet te ver terug te draaien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"...maar dat kun je een helehoop mensen niet wijsmaken helaas."
Logisch dat dat niet kan, want 't is ook niet waar. "Die 5 graden omhoog kost enorm veel energie."
Kan best zijn dat dat 'enorm veel' kost, maar de hele nacht de kachel tegen de koude op laten boksen (met zo'n 20 graden verschil?!) is andere koek... Dat kost alsnog méér. Zeg maar 'enorm enorm veel', om in jouw termen te blijven. "15 graden is best wel koud, het kost enorm veel energie om overdag bij te verwarmen tot een graad of 20, je kunt hem beter een beetje terug zetten tot een graad of 18"
Ehm... Wat denk je dat méér kost? Overdag verwarmen naar 20, of 's nachts naar 18?? Dat laatste - want dan is de temperatuur méér dan 2 graden gedaald. "het is veel beter voor het millieu én je portomonee om je verwarming ‘snachts niet te ver terug te draaien."
Dus juist niet.
Nee, alleen daar waar kans bestaat op bevriezing van leidingen. Zoals bij de WC of douche, als je een raam wagenwijd open wilt laten. En alleen bij redelijke vorst. Bij bijv. -3 heb je weinig te vrezen.

Sommigen antwoorden dat ze een radiator een klein stukje open zetten... Misschien heeft dat zin bij moderne radiatoren? Ikzelf merk nl. geen verschil bij een normale/oude radiator: ook als ik 'm een heel klein stukje opendraai, loopt ie vol met heet water (wellicht duurt 't dan wel langer)...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beter allemaal open, ook in kamers waar je niet vaak komt een beetje open draaien. Draai als je naar bed gaat de thermostaat niet te ver terug (16 graden) niet meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, als je radiatoren zijn voorzien thermostaat kranen niet, deze hebben een vorstbeveiliging aangeduid met een * Als de temperatuur onder de 7 graden komt gaan de kranen automatich open en is het bevriezings gevaar over.