Hoe komen fruitvliegjes in huis, als er geen raam open staat? En wat doet men er tegen?

In de zomer, ook nu nog, zijn veel fruitvliegjes in mijn huis. Ik heb wel liever 100 fruitvliegjes in huis dan 1 wesp, maar toch. Ik vraag mij wel af, hoe ze in huis komen, want ik heb doorgaans weinig of geen ramen open. En welke middeltjes zijn er tegen?

13 jaar geleden
in: Wonen
7K

Het beste antwoord

Zo zie je ze niet en zo barst het ervan: fruitvliegjes. Waar komen ze toch vandaan?

Fruitvliegjes komen af op overrijp fruit, alcohol en schimmels van vochtige planten en
bloemen. Als ze eenmaal de kans zien om in huis binnen te dringen, heb je zo een hele
bende van deze kleine beestjes binnen.

De vliegjes komen vaak ook met de bron mee in huis. Soms bevat een stukje fruit al
larven van de vliegjes. De beestjes zijn niet alleen dol op fruit, er zijn namelijk meerdere
soorten fruitvliegjes, maar ook op gistend materiaal als bier. Zelfs azijn trekt fruitvliegjes
aan.

Als ze eenmaal in huis zijn, moet je zorgen dat je de bron wegneemt. Dus lege flesjes
bier en limonade opruimen, of de fruitschaal van het overrijpe fruit ontdoen. Spuiten
helpt niet tegen de vliegjes. Er is wel een lokvalletje ontworpen. Daarin zit een stofje
waar ze dol op zijn en waar ze op af komen. Dat werkt net als een mierenlokdoos. In de
tussentijd moet de bron waar ze eerst op af zijn gekomen wel verdwenen zijn. Als die
bron eenmaal weg is, hebben ze geen voeding en komen er geen nieuwe fruitvliegjes
meer bij.

Fruitvliegjes leven maar ongeveer veertien dagen. Ze planten zich in die tijd wel snel
voort. Een vrouwtjesvliegje is in staat om tijdens haar leven honderden nieuwe vliegjes
op de wereld te zetten. Omdat ze erg klein zijn, eten ze niet zoveel. Een klein stukje
appel dat achter de koelkast is gevallen, kan ze al een tijd in leven houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Fruitvliegjes leggen eitjes in (bedorven) fruit. Wanneer een tijd geleden fruitvliegjes je huis binnen zijn gekomen en eitjes in je fruit hebben gelegd, komen die nu pas uit en zit je huis alsnog vol met van die rotbeestjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb mijn huis ook wel eens volgehad met kleine vliegjes. Of dat fruitvliegjes waren, weet ik niet. Maar ze kwamen uit de PLANTEN! Alle planten weggegooid en de vliegjes verdwenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
fruitvliegjes komen zelfs op koffiepads af van een senseo apparaat, dus ook die op tijd weggooien
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe ze komen weet ik niet, maar hoe je ze verjaagt wel. Koop een basilicumplantje en zet dit op de plek waar je de vliegjes meestal hebt. Zo'n plantje kost bij de Lidl maar € 1,-- en je kunt de blaadjes ook lekker gebruiken in Italiaanse gerechten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De bron verwijderen, fruitschaal afdekken bv met alufolie of een deksel, geen etensresten zoals vuile borden enz op je aanrecht laten staan. De overgebleven fruitvliegjes kun je vangen door een geopende wijnfles, met daarin nog een restje rode wijn, neer te zetten. Na een paar dagen zul je zien dat het een goede val is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
corzijlstra
13 jaar geleden
Ik drink geen wijn. Kan het ook met azijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sorry, ik heb geen idee, nooit geprobeerd.