Hoe komt het dat vannacht mijn 4 rookmelders tegelijkertijd op tilt sloegen terwijl er geen rook of hitte aanwezig was?

Eentje gaf we sinds een dag van tevoren een piep

Weet jij het antwoord?

/2500

Ook rookmelders willen gewoon aandacht op z'n tijd. Dan kunnen ze heel dwingend zijn. ;-))

Alle vier gelijk de batterij leeg? Mogelijk vorige keer gelijktijdig alle batterijen gewisseld, dan kan het zijn dat zijn dat ze ook gelijktijtig leeg zijn. Wel toevallig.......

De batterijen van allemaal even oud, de ene melder, gaf dat wel aan, de anderen niet

Ha, die Nonstopjudith; Ik vermoed dat je een heel klein dipje in je stroomvoorziening hebt gehad.

Waarschijnlijk zijn de vier onderling verbonden; als er een af gaat gaan ze even later alle vier. Van de ene die al piepjes gaf is de batterij leeg en dan gaan ze op een gegeven moment allemaal piepen. Meestal is het het beste om bij allemaal de batterij te vervangen omdat anders over een tijdje het zelfde gaat gebeuren omdat bij een andere rookmelder de batterij leeg is.

Rookmelders slaan niet op tilt. Die kunnen een storing melden (batterij bijna leeg, dat zijn korte piepjes om de zoveel minuten) of alarm (en dan geven ze een luid alarm af). Ik ga er van uit dat je hier bedoelt dat ze alarm gaven. Rookmelders reageren niet op hitte, tenzij het hittemelders zijn. Rookmelders reageren op stof, rook, maar ook op bepaalde gassen zoals freon of zo. Het kan zijn dat er stof in de lucht hing, alhoewel dat meestal niet gebeurt in de nacht maar wel als je aan het boren bent. Of er is een lekkage in een koelsysteem of een airco, waardoor de rookmelders afgaan. Maar als er vier rookmelders onafhankelijk van elkaar alarm geven, dan is er iets aan de hand.

Afhankelijk van het type rookgasmelder kan gevoeligheid voor de luchtvochtigheidsgraad een rol spelen. Als ze al een poosje dienst doen en enigszins vervuild zijn door tabaksrook of kookrook dan slaan ze eerder alarm.

Zijn het ook CO melders (koolstofmonoxide) Zo ja: goed in de gaten houden, want CO is onzichtbaar en geurloos maar wel dodelijk.

Als je ze alle 4 tegelijk hebt aangeschaft kan het zijn dat van alle 4 de batterij tegelijkertijd leeg was. Dan geven ze een signaaltje.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100