Waarom staan sommige weilanden onder water?

Ik reed van de week van Alkmaar naar Den Helder en op de weg langs het kanaal kwam ik weilanden tegen welke een vierkante vorm hadden en onder een dikke laag water stonden. Waarom is dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
8.5K

Het beste antwoord

Dat deze weilanden onder water staan, heeft te maken met het ongedierte en insecten die zich hier in ophouden die verdrijven ze dan op deze manier.

Daarna is het veld vaak lange tijd vrij van ongedierte en insecten die schade kunnen veroorzaken aan de gewassen en bijvoorbeeld bloembollen die ze daar verbouwen

en de volgende reden is ook dat soms de grond uitgeput is qua grondstoffen waarna ze deze ook onder water zetten en dan middelen toevoegen en laten bezinken waardoor het veld weer voedzame grond krijgt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het heeft vannacht nogal geregend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door de regen. De weilanden liggen erg laag en lopen daardoor snel onder water. Dit is bewust gedaan om te voorkomen dat de rest van Nederland onderloopt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De weilanden in het westen worden doorgemalen droog gehouden. Echter, als het zo hard regent als de laatste 24 uur, kunnen de gemalen niet zo snel het water weg krijgen, zowel vanwege absolute capciteitsp[roblemen, als te volle afvoer kanalen. Hierdoor komt het water soms boven het maaiveld uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige weilanden laten ze expres overstromen als het veel geregend heeft. Als een rivier uit zijn oevers treedt, overstroomd eerst het weiland, in plaats van bijvoorbeeld een dorpje dat in de buurt ligt.