Mechanische deurbel vervangen?

Hallo, ik schrik me altijd rot als er wordt aangebeld vanwege het harde geluid. Ik woon in een flat en heb een mechanische deurbel, wat lijkt op een fietsbel. Niet alle bewoners hebben hetzelfde belgeluid. Die van mij is erg hard en irritant en klinkt als een ouderwetse wekker. Nu wil ik graag een andere bel hebben en vraag mij af of dit mogelijk is? Ik wil een ander geluid voor zowel de benedenbel van de portiek als mijn bel bij de voordeur. Is er een manier om dit voor elkaar te krijgen? Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
23.5K

Antwoorden (5)

Ja hoor, geen probleem die kan je gewoon kopen bij de doehetzelf supermarkt en aansluiten, goed de gebruiksaanwijzing lezen. Alleen zal vermoedelijk de oude bel op 230 volt zijn en de nieuwe op batterijen, goed de gebruiksaanwijzing lezen en kijken of de bel voor 2 schakelaars geschikt is.

succes

Toegevoegd na 19 uur:
enkele foto's toegevoegd en een link naar hoe te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, zeker is het wel mogelijk, om de bel te vervangen. Stap eens een bellenwinkel binnen en kies een voor u prettig geluid uit. verder is het een kwestie van (laten) monteren. Dat monteren is helemaal niet zo'n grote klus en is zo gepiept.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een bellenwinkel??
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
winkel gespecialiseerd in deurbellen. vaak hebben ze als extra assortiment hang en sluitwerk te koop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een bouwmarkt dus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gamma, Praxis, Hornbach, Karwei en noem maar op.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
naar de bouwmarkt kan idd ook :)
Het handigste is om een draadloze deurbel te kopen (ca 10,00 euro, bij Kijkshop, Bas vdH, Action). Deze kun je heel eenvoudig zelf monteren. De drukknop plak je beneden en het ontvangkastje leg je in de woonkamer. Je kan de melodie en geluidssterkte zelf bepalen. De oude bel zet je gewoon uit.

Toegevoegd na 47 minuten:
Je hoeft niet te boren of extra draden te trekken, alleen de batterijen erin doen. Bereik van meer dan 50 meter mogelijk, dus al woon je op de 20e verdieping, hoor je nog de bel.
Mijn moeder heeft er een, die ze meeneemt als ze in de tuin zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In een flat of appartement mag je vaak niet zomaar dingen gaan opplakken. Als vraagsteller dit wil overwegen moet ze eerst de regels van de verhuurder of VvE raadplegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, ik denk niet dat een drukknopje van 2 x 4 cm dat niet permanent bevestigd is, een probleem zal zijn voor welke verhuurder dan ook.
De bel van de voordeur zal toch wel een elektrische bel zijn, je kunt hem eenvoudig vervangen door een zoemertje.
Vrijwel alle mechanische bellen en zoemertjes werken op 5 - 8 V wisselspanning van een beltransformator in de meterkast.
Ook zou je de klok van de huidige bel kunnen dempen door een elastiek om de klok en het huis te spannen, hij zal dan meer als een zoemer dan als een bel klinken.
Soms kun je de klok van de bel draaien zodat hij dichterbij of verder weg van de klepel komt te staan, je kan hiermee het volume van de bel aanpassen.
Als de bel voor het portiek een andere is dan die voor de voordeur beneden dan zul je ook daarvoor een aanpassing moeten vinden.
Meestal is de zoemer van de deur intercom van de gemeenschappelijke voordeur een vast onderdeel van de intercom, je kan dan niet eenvoudig een ander zoemertje aansluiten.
Wel kun je proberen de ingebouwde zoemer zachter te laten klinken met een elastiek als demper.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fout knipkoos , mechanisch is niet electrisch
deze bel druk je in en je hoort TRIIIIING
een veertje drukt het knopje weer naar buiten als je het los laat en je hoort weer TRIIIIING
het zelfde als de fietsbel maar dan in horizontale uitvoering
meestal door de deur heen bevestigt met een fietsbel achtig metalen bol aan de binnenzijde van de deur
Plak een stukje vilt of zo iets op de klepel, dan hoef je niets te vervangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel goed idee!
Kost niks en kan heel goed effect hebben. + Rare min-anoniempje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach ja, kinderen die een oude man willen pesten, maar mij hebben ze er niet mee hoor, ze doen maar ;-)