deze korrels absorberen het vocht, dit zorgt ervoor dat je nieuwe schoenen niet zo snel vochtig worden.
Toegevoegd na 1 minuut:
De inhoud van het zakje is waarschijnlijk silicagel: http://nl.wikipedia.org/wiki/Silicagel
je was me net voor :D +1 dan maar voor het juiste antwoord :D
18 augustus 2010 16:17
ik daacht ik maak het zakje open en gooi er wat water overheen om te zien hoe het het water absobeert... maar volgens wiki is dat dan weer gevaarlijk.
18 augustus 2010 16:20
als je water over de korreltjes doet, gaan ze knetteren... tenminste toen ik dat vroeger als kind deed.
18 augustus 2010 16:35
ok maar niet gevaarlijk dus?
18 augustus 2010 16:37
Alleen als je het op zou eten, daarom dat op de verpakking staat dat je dat niet mag doen. Verder is het niet gevaarlijk, maar volgens Wikipedia kun je contact met de huid en slijmvliezen het beste vermijden.
Dat zijn korrels die het vocht absorberen, zodat producten die in magazijnen worden bewaard niet vochtig worden.
Een soort Bizon vochtvreter, maar dan klein.
Die zakjes bevatten meestal (kwarts-) silica en mogelijk nog een paar andere chemische stoffen. Silica is een veel voorkomend kristal dat vocht absorbeert en er zo voor zorgt dat je schoenen niet gaan rotten terwijl ze in een pakhuis liggen te wachten op zijn eerste eigenaar. Tijdens het maken van schoenen is nogal wat vocht gebruikt. Dat zou schimmel kunnen aantrekken. Je komt dit soort zakjes tegenwoordig ook steeds vaker tegen bij luchtdicht verpakte etenswaren. Hierin worden ook andere stoffen gebruikt. Die houden het zuurstofgehalte laag en zorgen dat bacteriën minder hard kunnen groeien.
Dat is de vervanger van de rijstkorrels, die men vroeger gebruikte. Het is bedoeld om de inhoud van de verpakking( in dit geval dus jouw schoenen) droog te houden.