waarom zit er een zakje korrels in mijn schoenendoos?

ik mag het niet eten staat er op, wat voor nut heeft het dan wel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
4.5K

Het beste antwoord

deze korrels absorberen het vocht, dit zorgt ervoor dat je nieuwe schoenen niet zo snel vochtig worden.

Toegevoegd na 1 minuut:
De inhoud van het zakje is waarschijnlijk silicagel: http://nl.wikipedia.org/wiki/Silicagel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je was me net voor :D
+1 dan maar voor het juiste antwoord :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik daacht ik maak het zakje open en gooi er wat water overheen om te zien hoe het het water absobeert... maar volgens wiki is dat dan weer gevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je water over de korreltjes doet, gaan ze knetteren... tenminste toen ik dat vroeger als kind deed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ok maar niet gevaarlijk dus?
Kimath
13 jaar geleden
Alleen als je het op zou eten, daarom dat op de verpakking staat dat je dat niet mag doen.
Verder is het niet gevaarlijk, maar volgens Wikipedia kun je contact met de huid en slijmvliezen het beste vermijden.

Andere antwoorden (4)

Dat is silyca gel. Deze absorberen damp & zorgen er voor dat je schoenen mooi droog blijven in opslag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zijn korrels die het vocht absorberen, zodat producten die in magazijnen worden bewaard niet vochtig worden.

Een soort Bizon vochtvreter, maar dan klein.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die zakjes bevatten meestal (kwarts-) silica en mogelijk nog een paar andere chemische stoffen. Silica is een veel voorkomend kristal dat vocht absorbeert en er zo voor zorgt dat je schoenen niet gaan rotten terwijl ze in een pakhuis liggen te wachten op zijn eerste eigenaar. Tijdens het maken van schoenen is nogal wat vocht gebruikt. Dat zou schimmel kunnen aantrekken. Je komt dit soort zakjes tegenwoordig ook steeds vaker tegen bij luchtdicht verpakte etenswaren. Hierin worden ook andere stoffen gebruikt. Die houden het zuurstofgehalte laag en zorgen dat bacteriën minder hard kunnen groeien.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is de vervanger van de rijstkorrels, die men vroeger gebruikte. Het is bedoeld om de inhoud van de verpakking( in dit geval dus jouw schoenen) droog te houden.