Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Worden er tegenwoordig nog mooie gebouwen gebouwd?

Of wisten ze vroeger alleen hoe je een mooi gebouw moet ontwerpen?

Verwijderde gebruiker
17 jaar geleden
in: Wonen

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Handwerk is het punt.

Vroeger werd meer met de hand gewerkt. Tegenwoordig worden er kant en klare betonblokken neer gepoot. Of het moet apart zijn (in de ogen van de architect) in onze ogen is dat vaak rond uit lelijk.

Veelal heeft het natuurlijk ook een klein beetje met smaak te maken, daar valt niet over te twisten.

Goeievraag +1
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
17 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Hoofdkantoor gasunie in Groningen. Er leven en werken groet architects in europa. Jean Nouvel is mijn favoriet. men heeft veel meer technische mogelijkheden met alu, glas ,beton en tekeningen in 3 D. Allen de crisis zal wel de bouw een stuk afremmen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
17 jaar geleden
Dat is erg afhankelijk van je smaak. Wellicht dat je een wat oudere smaak hebt. Ik vindt dat er toch veel zeer mooie gebouwen gebouwd worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
17 jaar geleden
Dat hangt er natuurlijk helemaal van af wat jij een mooi gebouw vindt. Ik vind zelf de gebouwen van van Huut erg leuk. En het gebouw van Rijkswaterstaat in Terneuzen vind ik een goed voorbeeld van mooie hedendaagse architectuur.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
17 jaar geleden
Ik was onlangs twee maal een week in Boekarest, Roemenie, en daar staan heel mooie gebouwen, die er nog niet zo vreselijk lang stonden (uit de Ceaucescu tijd). Alles van daarna is ook niet altijd lelijk daar.

Hier in NL is het niet veel anders, maar het hangt wel van je smaak af. Ik woon in een nieuwbouw-wijk, met erg veel variatie in de architectuur. Ernaast ligt een eenheidsworst-wijk met 100m lange straten met 24 identieke huizen naast elkaar. Sommigen vinden dât mooi, ik niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
17 jaar geleden
Dat wijken nu vaak dezelfde bebouwing hebben, komt doordat stedenbouw nu heel belangrijk wordt gevonden. Eerst wordt de wijk zelf ontworpen, waarbij de doelstelling vaak is om een eenheid te vormen.
Verder is het goedkoper om alle huizen hetzelfde te maken (ontwerptijd en uitvoertijd is korter).

Ook hoeft er niet per se meer baksteen gebruikt te worden. Met beton en staal kunnen we nu bijna alles maken, en bij moderne gebouwen proberen ze daar vaak de grenzen van de mechanica in te zoeken. Of dat mooi of niet mooi is, daar valt over te twisten en is ook niet relevant, want die meningen blijven toch verdeeld.

Feit blijft dat de wetenschap zich zo ontwikkelt dat ook in de bouw nu heel veel mogelijk is. Er zijn klimaatgevels (of tweede-huid facades) waarbij het hele gebouw van glas en staal is, maar waarbij de warmteweerstand niet onderdoet voor andere gebouwen. Verder is de energiezuinigheid van gebouw exponentieel gestegen, waarbij veel warmte wordt hergebruikt. Bovendien wordt er steeds optimaler gebruik gemaakt van daglicht waardoor kunstlicht minder nodig is.

Dus jouw vraag over de esthetica van gebouwen vind ik niet relevant, omdat de bouwstijl enorm veranderd is. Feit is wel dat de bouw zich enorm ontwikkeld heeft, wat veel belangrijker is.

Er blijven trouwens genoeg mooie gebouwen over. Zoals het CCTV van Rem Koolhaas in Peking (http://maaikevanderhorst.files.wordpress.com/2008/04/rem-koolhaas-cctv-hoofdkwartier-beijing.jpg). Een prachtig gebouw .
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
17 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing