Waarom heet een flatgebouw een flat, als flat in het Engels plat betekent?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
5.6K

Het beste antwoord

Volgens Wikipedia (zie Bron) is het woord afgeleid van het (Brits-)Engelse woord flat, dat echter alleen appartement betekent en niet flatgebouw.

Het Engelse woord flat komt waarschijnlijk van het feit dat alle ruimtes op dezelfde verdieping liggen - er zijn geen trappen in je flat (appartement).

Een flat (appartement) waarin je wel trappen hebt, noemen wij een maisonnette (letterlijk "huisje").
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Is een gokje, maar ik denk omdat het allemaal platte woningen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan het zo niet terug vinden. Ik geloof dat het is omdat een flat op een woonlaag is. De woning is dus plat :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog een gokje. Van de zijkant van het gebouw te zien is deze flatter dan een normaal huis. Een normaal huis is dus breder dan een flatgebouw.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Wat betekent flatter?
Een gebouw dat van boven altijd plat is?
Een plat gebouw dus?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amerikanen gebruiken het woord 'Appartment', Engelsen meer het woord 'flat'

It is an alteration (inspired no doubt by the adjective flat) of a now obsolete Scottish word flet ‘interior of a house’, which came from a prehistoric Germanic *flatjam ‘flat surface, floor’, a derivative of the same source (*flataz) as produced the adjective.

Vertaling:
Het is een verbastering van het niet meer gebruikte Schotse woord 'flet' (de binnenkant van een huis) dat afkomstig is van het prehistorische Germaanse woord 'flatjam', dat staat voor plat, oppervlakte, vloer.
escape
13 jaar geleden
Een flat is een 'plat' gebouw, waar dus alle bebouwing op dezelfde woonlaag is.
Een appartement kan soms ook meerdere verdiepingen hebben, je ziet het niet veel, maar ze zijn er zeker!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Je bedoelt een maisonnette?
In het Engels heeft het woord flat vele betekenissen:

Flat:

Appartement, etagewoning, flatwoning
Wad
Mol, molteken
Dof
Flauw, laf
Verschaald, verschraald
Vlak
Plat
Toonloos
Leeglopen (go flat)