Er zitten 2 nesten op mijn zolder aan de dakbalk. Ik heb geen idee wat het voor nesten zijn en weet ook niet wat ik moet doen. Iemand een idee?

Vannacht hoorden wij iets op zolder wat leek als vleugels die tegen het dakraam tikten. Vanmorgen ging ik kijken, maar zodra ik naar zolder ging hield het op. Aan de dakbalk zag ik toen twee proppen hangen (zie afbeelding) en ik heb geen idee wat dit zijn. Het lijken me nesten, maar wat voor dier er bij hoort? geen idee.

Weet jij het antwoord?

/2500

Mijn eerste gedachte bij het zien van deze foto is dat ik naar een wespennest kijk.

Lijkt het meest op de vorm van een zwaluwnest alhoewel het er nog geen seizoen voor is. Ik ken de nesten van mezen niet maar gezien het seizoen zou dit ook een indicatie kunnen zijn omdat ik ook al de eerste mezen in de spouwspleten heb zien vliegen. Oude nesten opruimen om plaats te maken voor de verse. Zouden ze het voorjaar al in de bol hebben? Het is zeker geen wespennest omdat dit bollen zijn met de ingang aan de onderkant en gemaakt van dunne vliesjes houtpulp. Volgens mij mocht de foto gekanteld worden. Vraag me af hoe de vogels binnen komen, mogelijk via beluchtingsgaten.

Hoewel ik de vorm een beetje vreemd vind, lijkt dit me een wespennest. Het nest lijkt opgebouwd uit papier achtig materiaal en dat is kenmerkend voor nesten van wespachtigen.

Ik ben er heilig van overtuigd dat dit een wespennest is, alleen is deze wel behoorlijk verouderd. (daardoor lijkt de kleur niet meer op een orgineel wespennest, maar heeft het nog wel redelijk de vorm) Deze is in zo'n mate verouderd dat je (moeilijk om te zeggen) met een gerust hart het nest kan weghalen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100