Bouwt een zwaluw wel eens een nest om in uit te rusten en niet om in te broeden?

Tegenover mijn huis zit al weken een zwaluwnest dat half af is. Het is meer een grote lepel dan een nest. Het wordt druk bezocht door een of twee (meestal een) zwaluwen, die er dan een hele tijd zitten te dutten en te poetsen. Het lijkt alsof er 's nachts ook een zwaluw in slaapt. Ze bouwen er niet aan, maar ze zijn er wel de hele dag. Kan het zijn dat ze dit nest gebruiken als rustplaats?

Toegevoegd na 3 minuten:
De foto is erg ingezoomd, maar je kunt de zwaluw bovenop (niet in, daar is geen ruimte voor) zijn halve nest zien zitten.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen
2.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb er nog nooit van gehoord. Ik weet wel dat het gevogelte van mijn ouders soms een nest maakt en doet alsof ze eitjes gaan leggen, maar vervolgens geen eieren leggen. Ze hebben dan wel de drang om te nesten, maar de rest van het proces komt niet.
Dat houdt dan meestal vanzelf op. Soms hielp het om het nest weg te halen, binnen no time bouwden ze een nieuw nest waar ze wel gingen broeden. Maar ik weet niet of dat voor zwaluwen ook opgaat.
Erna55
8 jaar geleden
Een vogel kan zittend op een tak uitrusten.
Wanneer zijn spieren " ontspannen" klemmen de pootjes om de tak.

Antwoorden (1)

Om uit te rusten of te slapen heeft een vogel geen nest nodig.
Het zou kunnen dat het eierenleggen iets later gebeurt, of mogelijk ligt er toch al wel een eitje in.

Gemiddeld worden vijf eitjes gelegd waaruit na 2 weken broeden de jongen verschijnen. In de 3 weken dat ze in het nest zitten, vangen beide ouders tienduizenden insecten voor hun kroost.
Vaak begint het zwaluwpaar aan een tweede en zelfs nog wel eens aan een derde legsel. Soms helpen de uitgevlogen jongen hun ouders mee met het voeren van de nestjongen.
In september beginnen de meeste Boerenzwaluwen aan de terugtocht. De paren met een 3e broed vertrekken soms pas begin november.

Vogels die veel in bomen verblijven, hebben speciale evenwichtszintuigen die ervoor zorgen dat ze goed kunnen hippen en klauteren in takken. Verder hebben zij een speciaal klemmechanisme in de poten. Iedere keer als een vogel een sprongetje maakt, buigen de enkels op het moment dat hij neerkomt. Pezen die langs de achterkant van de poot naar de tenen lopen worden dan strak over het gebogen enkelgewricht gespannen, zodat de tenen zich krommen en de vogel zich als het ware vastklemt op de tak. Zolang de vogel op de tak zit blijven zijn tenen, door dit klemmechanisme, gekromd. Zelfs wanneer de vogel slaapt. Komt de vogel overeind, dan ontspannen de pezen weer.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik kan me niet goed voorstellen dat er eieren liggen, want het 'nest' is lang niet de hele dag door bezet. Het is ook nog eens heel klein en niet overdekt. Het is meer een soort richel, en het lijkt in niets op de rest van de nesten die er naast zitten, waar wel wordt gebroed!