Wat gebeurt er als er een woning mondeling verkocht wordt maar ingetrokken wordt?

Wij hebben onze woning 17-7-13 mondeling verkocht via de makelaar. Vandaag (18-7-13) zijn we gebeld dat de koop geannuleerd wordt. Kan dit zomaar, staat er een boete op, of wat kunnen wij doen?...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K
Ivana
10 jaar geleden
Ik denk dat hier gewoon de drie werkdagen bedenktijd geldt. Zonder enige boete kan iemand zich binnen die tijd bedenken en terugtrekken.
redhouse
10 jaar geleden
Drie werkdagen na ondertekening, dat zijn de spannendste dagen voor de verkoper .

Antwoorden (4)

Via de makelaar wordt er een afspraak gemaakt om te kopen de makelaar maakt dan een verlopig koopcontract waarin meestal een ontbindende voorwaarde staat namelijk dat de koper de financiering rond krijgt. Dus de koper kan inderdaad gewoon annuleren.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De koper kan 'gewoon' annuleren omdat het voorlopig koopcontract niet ondertekend is bedoel je?..
ronron1212
10 jaar geleden
ook al is het getekend als de ontbindende voorwaarde van toepassing zijn.
De koper heeft hoe dan ook 3 dagen bedenktijd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zolang het voorlopig koopcontract niet door beide partijen is ondertekend, kunnen beide partijen zonder verder verplichtingen annuleren. Annuleren ná ondertekenen van het voorlopig koopcontract kan ook nog, maar dan staat er een boeteclausule op.
10 jaar geleden
Laat ik nu net een huis gekocht hebben.
Ik heb op 13-06-2013 de makelaar van de verkopende partij gebeld, dat ik graag een optie op het huis wilde, het was nieuwbouw, en ook nog op een lokatie die mij aan stond, en waarvan ik vermoede dat mijn man het ook leuk zou vinden.

Omdat het nieuwbouw was, had ik het vermoeden dat het snel kiezen is, of anders te laat. Mijn man wist er nog niet eens van, ik heb gewoon gebeld en gevraagd of ik telefonisch een optie kon krijgen. Dat kon, zelfs zonder mijn man :-)

Mijn man was het er mee eens, en op 24-06-2013 hebben we het voorlopige koopcontract getekend. Dit contract kon nog steeds door beide partijen ontbonden worden binnen 7 dagen (ook buiten kantoortijden) wij hadden tot 01-07-2013 23:59 de tijd om er vanaf te zien.

Nu zijn we bezig met de financiëring, deze moeten we voor 24-08-2013 rond hebben. Lukt dit niet, word het contract ontbonden. Blijkt na 24-08-2013 dat het niet lukt, wordt het ook ontbonden, maar dan zitten er ook kosten aan vast.

Vermoedelijk heeft de makelaar tegen jullie gezegd dat het huis "verkocht" was, maar bedoelde hij/zij eigenlijk, dat iemand er een optie op genomen had.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gefeliciteerd!
ronron1212
10 jaar geleden
Optie gaat alleen op bij nieuwbouw. Bij overige is het voorlopig koopcontract bindend en de ontbindingen die daarin opgenomen zijn.