Waar vind ik de meeste mollen: in zand- of kleigrond?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
4.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ben je ermee van plan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kleigrond, kijk maar eens in ons gazon

Het beste antwoord

De mol komt overal voor waar de grond geschikt is om in te graven. Voorwaarden zijn dat de bodem niet te zandig, te vochtig of te stenig is en dat er voldoende regenwormen aanwezig zijn. De bodem mag daarom ook niet te zuur zijn. De mol heeft een voorkeur voor rulle, humusrijke grond met een niet te hoge grondwaterstand en permanente begroeiing. Hij komt vooral voor in loofwouden en graslanden, maar ook in tuinen, bosranden, parken en boomgaarden, tot een hoogte van 2000 meter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Zandgrond, hier in de omgeving zijn het er zoveel, rondom in elk weiland, tuin en berm, krijg het gevoel dat ze uit de klei hier naartoe verhuisd zijn. In het zand is voor mollen meer en gemakkelijker voedsel te vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In kleigrond.
Anders stort zijn gang gelijk in
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mollen komen overal voor waar er voldoende eten voorhanden is. De grondsoort is niet echt van belang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vooral in klei- en veengebieden.

Encarta® - Encyclopedie. © 1993-2002 Microsoft Corporation/Het Spectrum. Alle rechten voorbehouden.

(RJ)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vruchtbare gronden waar veel wormen leven, komen meer mollen voor, dan op arme zandgrond.
Op vruchtbare zandgrond zijn vaak ook veel mollen, verders maak het niet zo veel uit, kleigrond, veengrond, zandgrond en alles daar tussen in zitten mollen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn dame en ik hebben 2 weken gelede op de honden van onze kinderen gepast in Vinkeveen. Pure veengrond en daar miegelt het werkelijk van de molshopen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zandgrond is gevoeliger voor uitspoeling waardoor er voor een mol minder te eten is, maar daar is wat tegen te doen: goed bemesten! Zo kun je er toch best wat krijgen.