Kraken is het zonder toestemming van de eigenaar in gebruik nemen van onroerend goed in de vorm van een ongebruikt terrein, gebouw of ruimte daarvan. Ook het kraken van woonboten en stacaravans is mogelijk, omdat deze door jurisprudentie ook onder onroerende goederen vallen.

Eigenaars vinden dat niet leuk.
Daarom is er de anti-kraak: Anti-Kraak BV biedt leegstaand vastgoed aan als tijdelijke woonruimte. Hiervoor zoeken we verantwoordelijke beheerders. Er is een lange wachtlijst, waardoor we erg kritisch kunnen zijn. Daarnaast geldt een opzegtermijn van 2 weken. Maar er zijn ook voordelen: de woonlasten zijn zeer laag en je bent zo vrij als een vogeltje.

Mensen - vaak studenten - wonen in een leegstaand pand om te voorkomen dat het gekraakt wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bij kraken wordt een pand illegaal (tegenwoordig) bezet door krakers. Bij antikraak wordt een pand door de eigenaar voor meestal een gering bedrag verhuurd om kraken te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daarbij is het ook belangrijk om te vertellen dat een antikraak bedrijf en geld ontvangt van de eigenaar van een leegstaand pand, en van diegene die er in woont. Daarbij komt dat er antikraak bureaus zijn die er om bekend staan dat ze hun bewoners niet goed behandelen.