We hebben een stukje grond waar steeds wandelaars over lopen. Welke plant kunnen we planten die genoeg woekert om doorgang te verhinderen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
1K

Antwoorden (13)

Lekker dicht op elkaar groeiende hulststruiken. Blijven mooi groen in de winter, hebben mooie rode bessen. En, last but not least, ze prikken behoorlijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Groeien die niet wat langzaam?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mij in de voortuin gaat ie redelijk snel. Ik moet steeds snoeien om voorbijgangers zich niet te laten bezeren :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 mooie planten. Eens kijken of ze dan nog door je tuin lopen aaauuuu..... Maar als ze laag zijn gaan ze er ook vast niet overheen banjeren neem ik aan??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed bedacht, maar worden deze niet in de winter kaalgeplukt voor kerstbakjes! +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij staat bij mij in de voortuin, aan de straatkant, ik heb nog nooit gemerkt dat ervan geplukt wordt ... Sterker nog ik moet 2x per jaar snoeien, anders wordt ie te breed.
Maar je brengt me wel op een idee. Voor mezelf dan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoef je gelijk niet meer te snoeien (als het nodig is)
Dat ligt aan de grondsoort, de vochtigheid van de grond, en de zonligging.

Je kunt denken aan braam, dat is behoorlijk effectief. Ook bruidssluier of, wat inheemser, bitterzoet woekeren flink.

Dan is er nog zevenblad, maar dat krijg je dan als extra door je hele tuin heen.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar zevenblad houdt doorgewinterde wandelaars toch niet tegen?
Cryofiel
14 jaar geleden
Ligt aan de wandelaar. Iemand die even ergens op bezoek gaat, loopt niet graag door een dicht bos van anderhalf meter hoog zevenblad heen. Een echte trekker vindt dat natuurlijk geen probleem. Ik had zevenblad in gedachten als vulsel voor de plekken die door andere planten worden opengelaten. Zodat het geheel écht dicht wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zevenblad is een bodembedekker die zeker geen anderhalve meter hoog wordt, bruidsluier is een klimplant die steun nodig heeft, bitterzoet is een giftige wilde plant die zo maar niet overal wil groeien en zeker geen wandelaars tegen zal houden.
Cryofiel
14 jaar geleden
Zevenblad wordt normaal zeker een halve meter hoog. Als het bloeit bereikt het ruimschoots meer dan een meter. Ik heb de planten weggehaald nog voordat de knopjes tot bloei kwamen. Had ik ze laten staan, dan hadden ze de anderhalve meter zeker bereikt. Bruidsluier wordt zonder steun één grote warboel die ook anderhalve meter hoog wordt. Daar gaan wandelaars echt niet meer doorheen banjeren. Bitterzoet had ik ooit in de tuin. Ik heb gemeten wat de groeisnelheid was: tot 14 cm per DAG. En dat aan vele stengels. Gaat dus ook heerlijk woekeren. Maar inderdaad, voor al deze planten, en ook voor vele andere planten, geldt dat ze niet zomaar overal willen groeien. Dat heb ik al aangegeven in de eerste alinea van mijn antwoord.
Je woont vast niet in Drente, anders zou je met dit gegeven geen probleem hebben.

Maar als het je stoort, kan je er misschien laag bloeiende doornige rozen planten. Die woekeren door over de grond en leveren een aangenaam plaatje op als ze in bloei staan. Dat verzacht voor de wandelaar misschien het feit dat ze om moeten lopen.
Ivana
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is er in drenthe anders dan?
Ivana
14 jaar geleden
In Drente vindt men het geen punt als wandelaars over andermans grond lopen. Zolang er met respect en zonder vernielingen over andermans grond een afkorting wordt gezocht of een privépad wordt betreden zal niemand zich daaraan storen.
Het heeft ook iets te maken met noaberschap. " Wat van jou is, is van mij", zonder de westerse toevoeging: en wat van mij is blijf je af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou ja ik woon in overijssel (redelijk vergelijkbaar) maar hier hoef je dat toch ook echt niet te doen hoor, over andermans grond banjeren.
Ivana
14 jaar geleden
Ik wil het niet hardop zeggen, maar Drenten zijn wezenlijk anders dan mensen uit Overijssel. Ik weet dat deze zaken in Overijssel anders liggen. Ik praat niet voor eigen parochie: ik ben geen Drent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet dit dus wel, en mensen uit overijssel zijn niet zoveel anders dan mensen uit drenthe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heb er 12 jaar gewoond, ben er opgegroeid eigenlijk en wij woonden toevallig op een punt waar het pieterpad begon (en eindigt halverwege dus) , en waar ook nog eens geen winkels waren. Men kwam dus nogal eens om brood bij ons aan... na de tweede keer hebben we de vriezer vol gezet en iedereen vrolijk binnen genood als het weer eens zover was. Leuke mensen ontmoet zo!
Ivana
14 jaar geleden
Freebird, dit zijn de Drenten die ik bedoel! Hoera, ze zijn er nog.
Mijn ervaringen zijn van enige tijd geleden toen ik er zo goed als "thuis" was. Ik was al bang dat ze uitgestorven waren.
Plant heester rozen, die groeien snel, geven mooie bloemen en bottels.
Binnen een paar jaar is alles dichtgegroeid en wordt het een mooie plaats voor vogels om te schuilen en te broeden.
Ook de egels zijn er erg blij mee.
De ongewenste wandelaars natuurlijk niet, de natuur wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, en van de bottels lekkere jam en siroop maken als het niet te dicht bij een openbare weg ligt. Twee vliegen in èèn klap! ;-) +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rosa Rugosa! die ruikt zo zaaaaalig en hij groeit hardstikke snel met een beetje mest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Echt een antwoord van Ed, altijd denkend aan de buiten dieren :-) +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er staat bij mij een half dubbele witte hondsroos (rosa rugosa) en als je daar aan ruikt ben je bijna van de wereld, zeker de vrouwen.
En van de bottels heb je de lekkerste jam.
lekkere prikkers of een dicht groeiende mooie Bamboe! woekert behoorlijk als je de juiste uitzoekt en blijft ook nog groen in de winter...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bekijk ook even of er geen recht van overgang op dit pad rust. Anders ben je van de zomer alles weer aan het opruimen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rosa Rugosa. Ruikt zalig en groeit snel en prikt flink. Bottels voor de vogels, en nogmaals, hij ruikt zaaaaalig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat dacht je van brandnetels, geen gezicht maar ze lopen er niet graag doorheen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Plant een bamboestruik en je hebt een ander probleem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
verstop onder al die rozen, heesters enzovoort van de vorige reageerders nog een paar gemene voetangels en klemmen. Daar zullen ze van leren.........
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zet een meidoorn haag neer
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zet een hek aan beide kanten van het pad.
Je kunt er een bordje bij hangen met daarop dat een privé
pad is. Dat kan natuurlijk niet als er recht van overpad zit op je grond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om de wandelaars een beetje te compenseren voor het toekomstig gemis van de doorgang zou ik bramenstruiken zetten.Die groeien supersnel en vormen binnen 2 jaar voor een ondoordringbare doornen kluwen