maden op fruit?

Dat er met de warme dagen van de laatste tijd maden in kliko's kunnen komen door vlees en/of kaas dat weet ik maar maden uit fruit??? Ik had een vergiet met kersen op het aanrecht staan (gisteren gekocht) en net kwam ik in de keuken en zat er een made op de rand. Kan dit echt van het fruit komen???

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
6.5K

Het beste antwoord

Een made is de larve van een vlieg of mug.

Maden komen meestal uit een ei dat door de vlieg op iets van voedsel wordt gelegd.

Maden zijn pootloos, meestal wit of geelwit en leven meestal in (semi-)vloeibare media die ze tot voedsel dienen, zoals mest, organisch afval, rottend fruit of rottend vlees.

Rottend fruit dus ook.
Nu hoeven jouw kersen niet rottend te zijn, maar kan
komen uit een partij waar rotte kersen bij zaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een made is niets anders dan de larf van een vlieg. Meestal bedoelen mensen er de made van de vleesvlieg mee, maar je hebt ook andere vliegen, zoals de koolvlieg en de wortelvlieg. En denk ook aan fruitvliegjes - de larfjes daarvan zul je niet snel als 'made' beschrijven, maar toch.
Andere mogelijkheid: een made van een vleesvlieg is met een omweg op je vergiet gekomen (misschien kroop ie op de onderkant van een kastje boven de plek waar je vergiet staat?).