Waarom zie ik nooit bijen of vlinders op de bloemen van hortensia's?

Of zijn het misschien geen echte bloemen? Of zit er geen nectar in? Hoe worden ze dan bevrucht?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
10.7K

Het beste antwoord

Over het algemeen is een bloem van de hortensia steriel.
Daarom maakt ze ook geen of weinig nectar aan. Hierdoor
word ze ook minder aantrekkelijk voor vlinders en bijen.
Je ziet ook geen zaadvorming aan de hortensia.
De vermedering van de hortensia gebeurd in het algemeen door scheuren en stekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De bloemen bestaan uit 2 delen, de vruchtbare binnenkant en de lokbloemen aan de buitenkant.
Maar hoe dan ook er komen wel insecten op af.

Steriel en fertiel
Nog wat botanische wetenswaardigheden: hortensia heeft grote bloemen aan de buitenzijde. Dit zijn lokbloemen om insecten te lokken. Deze bloemen zijn onvruchtbaar (steriel). Alleen de binnenste bloemen zijn vruchtbaar (fertiel) en hebben in hun nabijheid stampers en meeldraden. De gewone hortensia heeft veel steriele bloemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De hortensia heeft de schijnbloemen (die bloemblaadjes aan de buitenkant) juist om meer op te vallen en zo insecten te lokken.
Misschien lokken ze kleine insectjes, die niet zo in het oog springen als je kijkt?