Hoe kan deze plant in onze tuin belanden?

Na de buikpijn van het lachen om mijn andere vraag, nu even serieus. Het blijkt dus dat wij een cannabisplant in de tuin hebben staan, en inmiddels weet ik ook dat dit kan komen door vogelzaad.

Echter, wij hebben zelf al sinds twee jaar geen vogels meer, en in de buurt zit naar ons weten ook niets noemenswaardigs waardoor het zaad in onze tuin heeft kunnen belanden.

Ik weet toevallig wel van klaprozenzaad dat dit eerst moet worden omgewoeld voordat het zaad ontkiemd. Dit is ook vaak de reden waarom je op bouwterreinen en taluds vaak zulke mooie stukken met klaprozen ziet.

Maar onze border is sinds onze eigen vogels - nu twee jaar geleden- al talloze malen geschoffeld en geharkt, en nu pas staat er daar die plant. Is het mogelijk dat deze wellicht uit vogelpoep van elders komt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
1.6K
Rieneke1
13 jaar geleden
het is zeer beslist geen cannabisplant meander.
ik kan het weten: er staan er ieder jaar weer op m'n balkon.
Cryofiel
13 jaar geleden
Jouw katten zullen het erg naar hun zin hebben bij jou... ;-)
Rieneke1
13 jaar geleden
jazeker, ze knagen wat af!
zouden ze daarom zo tevreden zijn? ;p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tjah, daar moeten de antwoorders op mijn vorige vraag dan maar wat op zeggen. Ik heb sowieso geen idee dus ik ga op hun oordeel af... Vrolijke katten hebben we inderdaad wel, nu inmiddels al twèè praters, dus wat dat betreft... ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even over de cannabisplant, de soort die rieneke bedoelt is de alom bekende en beruchte plant.
Maar er zijn ook soorten die in de landbouw gekweekt worden, die worden 2,5 m. hoog en de stengels worden verwerkt voor vezels, het z.g.n. henneptouw.
De zaden hiervan zitten in sommig vogelvoer.
Hierdoor komen ze wel eens tot grote schrik van de tuineigenaar, zomaar ineens op in je tuin.
Rieneke1
13 jaar geleden
mijn cannabis heeft getand blad, en andere nerven ed.
heeft hennep dan een ander blad dan cannabis?

Het beste antwoord

Nu een serieus antwoord, ten onrechte wordt er vaak gedacht dat vogels veel zaden verspreiden.
Om het goed uit te leggen, je hebt vogels die vruchten en bessen eten, het gaat deze vogels dus om het vruchtvlees, de zaadjes poepen ze weer uit.
En je hebt vogels die zaden eten, zoals parkieten, deze poepen ook wel wat uit, maar geen levensvatbare zaden, deze zaden zijn verteerd, omdat deze vogels zaadeters zijn.
Dus kan er uit de vogelpoep van zaadetende vogels, NOOIT meer plantjes opkomen, terwijl dat bij de vruchten en bessen etende vogels, juist heel vaak gebeurt.

Sommige zaden van planten zijn sterk oliehoudend en kunnen juist daardoor tientallen jaren in de grond zitten en toch nog op komen!
Zoals b.v. zaad van teunisbloemen dat na 50 jaar nog steeds kan kiemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Zeker weten dat dat uit vogelpoep kan komen.
Theoretisch kan het ook zijn dat iemand een zaadje (zit soms is de wiet) heeft weggegooid (dan heb je misschien wel een plant met hoog THC-gehalte ;p), maar een vogel als 'planter' lijkt me waarschijnlijker.

Toegevoegd na 2 minuten:
Trouwens: je mag 5 hennepplanten hebben staan, dus pas wel op als ie zich uitbreidt ;p
(Geen idee of de politie onderscheid maakt tussen hennep als sierplant of als 'wietplant'.)