Waarom groeien sommige planten naar het licht en andere niet? (scheefgroei door 1 kant licht)

Sommige planten, struiken, bloemen, palmen blijven gewoon recht groeien, ook al krijgen ze maar licht aan één kant.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dat sommige het licht opzoeken begrijp ik ook wel maar waarom? En andere niet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
2K

Antwoorden (2)

Het naar het licht groeien is voor een deel genetisch bepaald.
Sommige planten/ struiken groeien van nature het liefst in de schaduw, hier is er geen behoefte aan om naar het licht toe te groeien ( genetisch bepaald).

Maar de meeste planten groeien naar het licht toe, door aan de donkere kant van de stengels langere cellen te maken, waardoor ze krom groeien, dus naar het licht toe.
Er is een plant die een grote uitzondering maakt, dat is de klimop ( Hedera).
Deze groeit voor een deel juist naar het donker toe, hier is nog steeds geen goede verklaring voor ( zover ik weet)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat zou je haast wel zeggen, schaduwplanten zijn gedurende de evolutie zo aangepast, dat ze recht blijven staan, immers het beetje licht moet van boven komen als je in een bos groeit, zo zijn alle planten zo aangepast aan omstandigheden dat ze optimaal kunnen groeien.
Maar een tuin is geen natuur en er groeien ook meestal geen inheemse planten( onkruid) maar uitheemse en gekweekte planten.
DUs of je er zo maar van uit kan gaan dat recht groeiende planten altijd in de schaduw groeien, dat zou je van soort tot soort moeten bekijken.
Schaduwplanten hebben bijna altijd hard en glimmend blad, zeer geschikt om onder bomen te groeien waar de drup van de bomen erg hard aankomt, ook een aanpassing !
Planten groeien omhoog en hun wortels naar beneden of, preciezer gezegd, planten groeien tégen de richting van de zwaartekracht in en hun wortels groeien mèt de richting van de zwaartekracht mee. Dit is zo’n bekend verschijnsel dat we er niet meer over nadenken. Maar hoe weten planten wat boven en beneden is?
De groeirichting van planten wordt voor een groot gedeelte bepaald door de zwaartekracht. Als de stengels van de paardebloem plat worden gelegd groeien ze meteen weer naar boven dus tegen de zwaartekracht in. Voor een zaadje dat onder de grond ligt is deze vaste groeirichting natuurlijk erg prettig.
Als een zaadje gaat kiemen groeit het kiempje naar boven en komt boven de grond uit waar het licht vindt voor zijn fotosynthese. Ondertussen groeit zijn worteltje naar beneden dieper de grond in waar het water en voedingsstoffen vindt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
leuke kennis, maar geen antwoord op de vraag
min is niet van mij, die stond er al