Kan ik nu - aan de vooravond van de winter - de rozen snoeien?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin

Antwoorden (4)

nee het is beter dit in het voorjaar te doen
dit ominvriezen van de takken te voorkomen
in het voorjaar snoei je ze terug op 2 ogen per tak
(ogen zijn beginnende blad/tak knoppen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een samenvatting van vele boeken staat ons toe om rozen te snoeien van november tot half april. Op zich is daar niets verkeerd mee, ware het niet dat het aspect van vorst hier toch een bepalende factor is. Bij strenge winters vriezen rozen in, bij een korte snoei voor de vorstperiode, bestaat het risico dat de plant het niet overleeft. Een halve snoei of geen snoei verkleint dit risico zeer zeker. Een late vorstperiode in het voorjaar kan eveneens een nefast gevolg hebben voor al te vroeg gesnoeide rozen. De ideale snoeiperiode van rozen situeert zich dan ook tussen eind februari tot half april.

http://tuinfo.nl/site/index.php/onderhoud/snoeien/63-rozen-snoeien/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, je kunt ze nu al terugsnoeien, tot zo'n 30 cm. boven de grond. Na de winter verder terug snoeien tot er nog twee a drie ogen overblijven.
13 jaar geleden
Ik ga er maar even van uit dat je gewone struikrozen bedoelt, die kan je nu zonder gevaar tot de helft terugsnoeien, je hoeft nergens op te letten, gewoon halveren, de rest van de rozensnoei doe je dan na half maart.