Hoe krijg ik de warmte uit huis?

Het is hier 29,5 graden,ramen open helpt niet. Ventilator ook niet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
27.4K

Het beste antwoord

Overdag alle ramen en deuren helemaal afsluiten waar de zon op staat.
's Avonds of als de zon er af is kunnen alle ramen en deuren tegen elkaar opgezet worden.
Zorg wel voor gaas of horren voor het raam anders heb je allemaal ongedierte in huis.
Je kan dan ook nog een airco aanschaffen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

ik had hetzelfde probleem en heb toch maar een airco aangeschaft waar ik absoluut geen moment spijt van heb.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het helpt als je alles openzet deuren en ramen dat het tochten kan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ventilator toch gebruiken en vervolgens een emmer of slabak oid met zo koud mogelijk water en de ventilator daar op richten. Heb je je alternatieve airco. Maar dat werkt alleen lokaal. Dus in de omgeving waar je zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij moeten juist de ramen en deuren ook dicht. Gewoon potdicht. Daardoor blijft het bij ons vaak koel.
Ik had laatst alle ramen en deuren open en het was echt warm binnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, ramen open werkt niet zolang het buiten ook nog zo warm is.
Ventilator ook niet, want die zwaait de warme lucht rond.

Wat ik wel lekker vind is een natte handdoek bij de hand houden en mezelf daarmee regelmatig vochtig maken, zodat de ventilator veel koeler aanvoelt.

En verder zit en lig ik gewoon te zweten, zonder me daar druk om te maken.
Dat werkt ook verkoelend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zolang het buiten warmer is dan binnen alles zoveel mogelijk dicht houden, overdag vooral ook de gordijnen/zonwering dicht (desnoods plak je kranten op het raam).
Als het kan 's nachts alles open zetten (denk wel aan evt. insluiprisico en aan muggenhorren en zo).
Zodra er een koelere dag is of als de wind een beetje op je ramen staat: alles open doen (liever niet met dat spookweer zoals laatst).
Zo'n grote ventilator aan het plafond kan ook helpen (wel de bladen goed afstellen zodat ie de lucht de goede kant op blaast).
Een airco is een prijzige oplossing maar kan wel erg goed helpen, zeker als je ergens woont waar je weinig invloed hebt op de opwarming (onder een plat dak bijvoorbeeld).
Een ventilator in de buurt van je waar je zit/ligt helpt ook.
Ik merk dat ik zelf vaker wat langer in de koelkast kijk (steeds als ik er een fles gekoeld water uit haal), maar ja, daarna is het alleen maar extra warm en de koelkast openzetten levert netto alleen maar meer warmte op dus dat is niet echt een oplossing ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 !
Een aantal tips:

-Een noodbescherming als het echt extreem warm wordt: hang vanaf 10 uur ‘s morgens vochtige doeken aan de buitenkant voor de ramen op het zuiden en het westen en maak ze tijdens de dag nog een paar keer nat. Ze koelen de
binnenkomende warme lucht af.
-Zet zoveel mogelijk ramen en binnendeuren open in de avonduren en eventueel ook in de vroege ochtend . Voor een gezonde nachtrust moet het zeker in de slaapkamer koel zijn.
-Misschien nog belangrijker is een permanente luchtverversing, bijvoorbeeld via aluminium raamroosters of via een buis naar het dak met een stille dakventilator. Ook als alle deuren, ramen en gordijnen gesloten zijn, krijgt u op deze manier frisse lucht binnen. In de winter zorgt deze oplossing voor een gezondere lucht binnenshuis.
- Als je voor de ventilator (tafelmodel of model op voet) een teil met koud water en ijsblokjes plaats, koelt hij beter.
-Loofbomen of hoge bladverliezende struiken langs de ramen op het zuiden en langs de slaapkamer houden de zon tegen in de zomer en laten ze toe in de winter.
-In kamers met zeer droge lucht kan een luchtbevochtiger de temperatuur met 2 tot 3 graden laten dalen.

Voor meer tips: zie bron
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Men zet 2 flessen half gevuld met water in de vriezer. Als het water in de flessen bevroren is , neem je een touwtjes en bind de flessen bij de hals aan elkaar. Wel een ruimteer tussen de 2 flessen laten. Hang dit touwtje met de flessen over de achterkant van een ventilator en voila...... airco. Heerlijk koel.